@article { author = {Zakeri, Mohammad and Asadi, Esmaeil}, title = {Study on missions and functions of Iranian higher education in implementation of resistant economy based on supreme leader's viewpoint}, journal = {The Islamic Revolution Approach}, volume = {10}, number = {35}, pages = {47-66}, year = {2016}, publisher = {Abdolmotaleb Abdollah}, issn = {2008-3777}, eissn = {2980-9053}, doi = {}, abstract = {The aim of this research is identification of superiorities, educational, research and policy making functions (knowledge and skill) of Iranian universities and higher education system in order of operationalizing  and implementation of resistance economy policies. To do this research, after reviewing the literature, the basic elements of these functions was extracted via qualitative content analysis of supreme leader's speech between 2010-2015. Based on these factors, a questionnaire was developed and distributed between 50 experts of this field to determinate the importance and priority of them. Collected data was analyzed by simple one-way T and Friedman test. The results showed that all of identified elements was important by expert's viewpoint and factors of paradigm promotion, coordination of science with nation needs and commercialization of science has most priority in organizing educational and research activities of Iranian universities.}, keywords = {resistance economy,university,Higher education,supreme leader}, title_fa = {بررسی مأموریت‌ها و کارکردهای نظام آموزش عالی در راستای اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری}, abstract_fa = {این پژوهش در پی شناسایی و تبیین اولویت‌ها، محورها و کارکردهای آموزشی، پژوهشی و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در جهت عملیاتی سازی و تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. بدین منظور پس از بررسی پیشینه نظری و پژوهشی، مؤلفه‌های اصلی مورد بررسی با استفاده از روش تحقیق کیفی بر محتوای سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی در بازه زمانی 1389-1394 مورد مداقه و تحلیل قرار گرفته است و محورهای اساسی فعالیت‌های مربوط به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شناسایی شده و سپس پرسشنامه تدوین شده به روش پیمایش در اختیار 50 نفر از خبرگان دانشگاه‌ها و حوزه آموزش عالی قرار گرفته است. نتایج این بررسی نشان داد که همه عوامل 16 گانه مستخرج از بیانات مقام معظم رهبری از دید پاسخ دهندگان در فعالیت دانشگاه‌ها حائز اهمیت تلقی شده و سه عامل مفهوم سازی و ترویج گفتمان، تناسب علم با نیازهای کشور و تجاری سازی علم از بالاترین اولویت در برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها برخوردار است و بر این اساس پیشنهادهایی برای ایفای نقش اثربخش دانشگاه‌ها در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارائه شده است. }, keywords_fa = {اقتصاد مقاومتی,دانشگاه,آموزش عالی,مقام معظم رهبری}, url = {https://www.rahyaftjournal.ir/article_52144.html}, eprint = {https://www.rahyaftjournal.ir/article_52144_c056a5d159b2ad8cecff399fc7d7133d.pdf} }