TY - JOUR ID - 138860 TI - نقش بازار سنتی در انتخابات ریاست جمهوری ایران 1358-1376 (مطالعه موردی هیات های موتلفه اسلامی) JO - رهیافت انقلاب اسلامی JA - IRA LA - fa SN - 2008-3777 AU - حسنی باقری شریف‌آباد, مهدی AU - لطفی نسب, ایمان AU - اژدری, بهناز AD - استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت (نویسنده مسئول) AD - دانش آموخته دکترای علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحدبافت AD - استادیار گروه علوم سیاسی واحد بافت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 15 IS - 55 SP - 117 EP - 138 KW - بازار سنتی KW - انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران KW - هیات‌های موتلفه اسلامی KW - نهادگرایی DO - N2 - بازار همواره به عنوان یکی از نهادهای تاثیر گذار در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران شناخته شده است. این مقاله با هدف بررسی نقش آن در جریانات سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب در ایران نوشته شده و برای این منظور، فعالیت‌های هیات­های موتلفه­ اسلامی را که یکی از تشکل‌های قدیمی و شاخص بازار است در جریان­های سیاسی پس از انقلاب اسلامی و در انتخابات ریاست جمهوری هفت دوره از سال­های 1358 تا 1376 را مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق به کار رفته در این مقاله روش توصیفی ـ تحلیلی، و  چارچوب نظری انتخاب شده  نهادگرایی است. نویسندگان در نهایت به این نتیجه رسیده­اند که علیرغم باز بودن فضا برای شرکت و رقابت کاندیداهای انتخابی بازار و مشخصاً هیات­های موتلفه اسلامی در جریان انتخابات گوناگون از سال 1358 تا 1376، این نهاد و جریان­های وابسته به آن حضوری حاشیه­ای و عمدتاً تشریفاتی در انتخابات داشته و هیچ­گاه در صدد رقابت جدی با سایر کاندیداها بر نیامده و صرفاً به حفظ جایگاه خود در سمت­های مدیرتی اقتصادی در کابینه­های گوناگون تشکیل شده اکتفا کرده­اند. UR - https://www.rahyaftjournal.ir/article_138860.html L1 - https://www.rahyaftjournal.ir/article_138860_4ee68959a23eda265228b465745c386a.pdf ER -