عبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-377793220151122Key components of the Islamic Republic of Iran,s cultural diplomacyمؤلفههای کلیدی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران24390547FAسیدجلال دهقانی فیروزآبادیگروه روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییمحمد باقر خرمشاددانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییمحمدحسین رستگاریدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151211In this paper the main aim is the classification of the components of the cultural diplomacy of the I.R.I and to achieve to its key elements. Therfore to answer to the question"what is the key component of the Islamic Republic of Iran,s cultural diplomacy?" In a process mixed method of quantitative and qualitative, exploratory studies and studies conducted to evaluate the effectiveness of a set of 70 component elements of cultural diplomacy, the Delphi method is to identify and evaluate. Then with the help of experts in the field of foreign policy and their assessment, ranking and prioritization of cultural diplomacy elements in 4 groups of related indicators; indicators related to the purpose and message of diplomacy, diplomacy operating parameters, indicators and instrumental- way indices, cultural diplomacy programs and 10 sub-groups of the existing and desired situation are done that each indicator indicates itself importance. In this study, after analyzing the ratings of components, T-test and analysis of the gap between current and desired status, argued that what should be on the agenda for the cultural diplomacy of pure Islam, conveying the message of the Islamic Revolution and the Islamic Republic foreign policy, considered the realization of, maximum use of the tools and methods of cultural diplomacy ranging from human factors expert, formal and informal, as well as tools and methods of cultural tools such as audio-visual products in the areas of physical and virtual cyber exchanges and cultural diplomacy.هدف اصلی این مقاله رتبه بندی مؤلفههای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی و دستیابی به عناصر کلیدی آن است. از این رو در پاسخ به این پرسش اصلی که «مؤلفههای کلیدی دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران چیست؟» در یک فرآیند روشی آمیخته کمی و کیفی، براساس مطالعات اکتشافی و بررسی پژوهشهای صورت گرفته 70 مؤلفه مؤثر از مجموعه مؤلفههای دیپلماسی فرهنگی با روش دلفی شناسایی و بررسی میشود. با کمک خبرگان و متخصصین این حوزه از سیاست خارجی و ارزیابی آنان، رتبهبندی و اولویتبندی سهم مؤلفههای دیپلماسی فرهنگی در چهار گروه اصلی شاخصهای مرتبط با هدف و پیام دیپلماسی، شاخصهای عامل اجرای دیپلماسی، شاخصهای ابزاری- روشی و شاخصهای برنامهای دیپلماسی فرهنگی و 10 زیر گروه مرتبط در وضعیت موجود و مطلوب انجام میشود که گویای اهمیت هر شاخص است. پس از تجزیه و تحلیل یافتهها با رتبه بندی مؤلفه ها، آزمون T و تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب، استدلال میشود که آنچه باید در دستور کار دیپلماسی فرهنگی و تحقق سیاست خارجی جمهوری اسلامی قرارگیرد، استفاده حداکثری از ابزارها و روشهای دیپلماسی فرهنگی اعم از عوامل انسانی متخصص رسمی و غیر رسمی و همچنین ابزارها و روشهای ابزاری فرهنگی چون محصولات دیداری- شنیداری در عرصههای عینی و سایبری در مبادلات و دیپلماسی فرهنگی است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_90547_8407b758356ca48fb9238f6ff5e2d211.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-377793220151122The role of religious spirituality in political lifestyle in Islamic revolution of Iranنقش معنویت گرایی دینی بر سبک زندگی سیاسی در انقلاب اسلامی ایران442590549FAابراهیم بررزگراستاد دانشگده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییمسعود کریمی بیرانونددانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151211Religious spirituality always has communicated effectively with human life generally and political life especially, But this reality in the era of rampant secularism has been challenged and so it needs accurate scientific explanation for the defense of its practical life which has been revived again with Islamic Revolution of Iran. This article in response to the question of the possibility and circumstance of the role of religious spirituality in political lifestyle, using philosophical analysis of the concepts of spirituality, lifestyle and politics and based on qualitative content analysis and within the framework of the triplex Baskets consists of beliefs, attitudes and behavior have shown that Religious spirituality as orientation and efforts in the framework originated from religion is a factor to achieve the kind of political lifestyle that finally brings Human population from Premature, transient and funny life of The material world to True, eternal and Real life of The spiritual world. Therefore only the kind of political lifestyle is acceptable that beyond the contractual appearance has existential facts.معنویتگرایی دینی، همواره در ارتباط موّثر با زندگی انسانها عموماً و زندگی سیاسی آنها خصوصاً بوده است. اما این واقعیت در عصر رواج سکولاریسم به چالش کشیده شده است و لذا نیازمند تبیین علمی دقیق برای دفاع از حیات عملی خود که با انقلاب اسلامی ایران توانی دوباره یافته است، میباشد. نوشتار پیشرو در پاسخ به پرسش از امکان نقشآفرینی معنویتگرایی دینی بر سبک زندگی سیاسی، با تحلیل مفاهیم معنویتگرایی، سبک زندگی و سیاست بر مبنای روش تحلیل محتوای کیفی و در چارچوب الگوی سبدهای سه گانه باورها، گرایشها و رفتارها نشان داده است که معنویتگرایی دینی به مثابه گرایش و تلاش در مسیر و چارچوب اعتبار شده از سوی دین، عاملی برای تحقق نوعی از سبک زندگی سیاسی است که نهایتاً نفوس انسانی را از زندگی نارس، زودگذر و بازیگون مادی به حیات اصیل، جاودان و حقیقی معنوی میرساند. لذا تنها آن نوع سبک زندگی سیاسی مورد پذیرش میباشد که در ورای ظواهر اعتباری خود برخوردار از حقایق وجودی باشد.https://www.rahyaftjournal.ir/article_90549_9cd6bdf2cb86b81f96b909ba6eb18936.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-377793220151122Mission and function of Government prosperity at perspective of Imam Khomeiniرسالت و کارکرد«اعتلا بخشی» حکومت از منظر امام خمینی(ره)644590554FAمحمد حسین جمشیدیاستادیار گروه روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرسمریم صفریکارشناس ارشد اندیشه سیاسی در اسلامJournal Article20190711Government as the Highest Institution of the sovereignty in Human societies, according to its mission and goals, plays an effective role in all aspects of human life. Hence, Government has become the main axis in thinking among all political thinkers. According to -Islam and its teachings, Imam Khomeini has theorized on Politics and Government. Relying on the Islamic worldview, He has stated the goals, mission and the role of Islamic government or his favorite governance. On this basis, from the viewpoint of Imam Khomeini, the article question is: What is the most important mission and role or function of state and government in a society? In connection with this question we find, with an approach based on descriptive- analytical and knowledge- Documentary data Proposed in the ideas of Imam Khomeini, he, Based on his Shi'ite's attitude, considers all the things in line with education and bring human to perfection. Therefore, from this perspective, the ultimate purpose, role and mission of state and government, on the basis of virtue, is promotion of humans in line with bring them to perfection and prosperity. Imam Khomeini, The founder of the Islamic Republic of Iran, also seeks to fulfill this mission in the form of his favorable government through it, brings humans as Caliph of God to his human perfection..حکومت به عنوان عالیترین نهاد حاکمیت و مسئول قدرت درجوامع بشری متناسب با رسالت و اهدافی که میپذیرد، نقشی مؤثر در تمامی ابعاد زندگی انسانها ایفا میکند؛ همین امر سبب گردیده تا به اصلیترین محور اندیشه ورزی در میان تمام اندیشمندان سیاسی تبدیل گردد. امام خمینی(ره) بر مبنای مکتب اسلام و تعالیم آن به نظریه پردازی در حوزه سیاست و حکومت پرداخته و با تکیه برجهان نگری اسلامی، اهداف، رسالت و نقش و کارکرد حکومت اسلامی یا حکومت مطلوب خویش را بیان نموده است. بر این مبنا پرسش این نوشتار این است که در منظر امام خمینی مهمترین رسالت و نقش یا کار ویژه حکومت و دولت در جامعه چیست؟ در ارتباط با این پرسش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و بر مبنای دادههای معرفتی کتابخانهای و اسنادی مطرح در حوزه اندیشه امام خمینی در مییابیم که او بر اساس نگرش شیعی امامی همه چیز را در راستای تربیت و ساختن انسان و رساندن او به کمال و سعادت میداند و لذا از این منظر برترین غایت، نقش و رسالت حکومت و دولت را بر مبنای نگرش فضیلت گرایی، اعتلای انسانها در راستای رساندن آنها به کمال و سعادت عنوان میکند. امام خمینی(ره) در عمل نیز با معماری نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال تحقق چنین رسالتی در قالب حکومت مطلوب خویش بود تا به وسیله آن انسانها را به عنوان خلیفه خداوند به کمال انسانی خویش برساند.https://www.rahyaftjournal.ir/article_90554_6e585d0d20cedd35be674f78fddb3d57.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-377793220151122Extremist radical Islam and new regionalism in the Middle East;
Islamic revolution of Iran and the process of regionalismاسلام سلفی افراطگرا و شکلگیری منطقهگرایی نوین در خاورمیانه؛ انقلاب اسلامی ایران و فرآیند منطقهگرایی نوین846590560FAامیر طالبیدانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامیمهدی ذاکریاناستادیار گروه روابط بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20190711The world is experiencing a new form of regional order that security and stability are defined in the framework of regional orders. Therefore, the future world will be the world of regions. On the other hand, the real issues of the international system are mostly global, and world security system lacks necessary efficiency to deal with complicated issues and sensitive areas of the world. Therefore, new regionalism can be a strategy for regional management of global issues. Generally, a political event causes formation of a region. The globalization of the security of the Middle East due to extremism and new terrorism is the most important event in the Middle East that will provide the conditions to raise new regionalism in this region, because countries of the region should assume greater responsibility to manage and resolve conflicts. This study argues that the new regionalism is going to assist the international system and global security to resolve global challenges in the Middle East and Regional powers also will focus on regionalism. Component of Iran's power is such that it gives this country a unique role in regional issues. Iran as a regional power, gives priority to regionalism in her foreign policy. Because, focusing on regionalism is in favor of Iran's security and national interests in the long term.جهان گونهای جدید از نظم منطقهای را تجربه میکند که ثبات و امنیت در قالب نظمهای منطقهای تعریف میشود. لذا جهان آینده جهان مناطق است. مسائل واقعی نظام بینالملل بیشتر جهانی است، و نظام امنیت جهانی برای مواجهه با مسائل پیچیده و نقاط حساس جهان، فاقد کارایی لازم است. بنابراین، منطقهگرایی نوین میتواند راهبردی برای مدیریت منطقهای مسائل جهانی باشد. افراط گرایی و تروریسم جدید، مهمترین رویداد منطقه خاورمیانه است که شرایط را برای رشد منطقهگرایی نوین در این منطقه فراهم خواهد کرد. زیرا کشورهای منطقه مسئولیت بیشتری برای اداره و حل و فصل مناقشات بر عهده خواهند گرفت. این پژوهش بر این باور است که برای حل و فصل چالشهای جهانی شده خاورمیانه، منطقهگرایی نوین به کمک نظام بینالملل و امنیت جهانی خواهد آمد و قدرتهای منطقه نیز بر منطقهگرایی تمرکز بیشتری خواهند داشت. مؤلفههای قدرت ایران نیز به گونهای است که به این کشور نقش ممتازی در مسائل منطقهای میدهد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به عنوان یک قدرت منطقهای، نگاه به منطقهگرایی را در سیاست خارجی خود اولویت داده است. زیرا تمرکز بر منطقهگرایی به نفع امنیت و منافع ملی ایران در بلند مدت است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_90560_eb14f636f1c146363bfd3ca6413b0fac.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-377793220151122Explanation of Syria Crisis on National security and Foreign policy of the Islamic Republic of Iran Based on the theory of Realismبحران سوریه تبلور نظریه واقعگرایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران1048590561FAمجید عباسی(اشلقی)استادیارگروه روابط بین الملل، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190711Iran and Syria are strategic Allies in the South West Asia region. Therefore, Iran follows the status quo Policy in Syria crisis. For the analysis of Iran's foreign policy must recognize its principles. According to the constitution law in Iran's foreign policy to follow, Peaceful relations, Non-alignment, rejection of domination and protect the rights of all Muslims. So, Iran supports resistance groups against Israel. Syria has important role in providing assistance to the resistance groups. The major question of this research is that" What is the main strategy of Iran's foreign policy in Syria crisis?" The main hypothesis is based on the:" Due to the importance Syria in the axis of resistance and its role in maintaining the balance of power in the Middle East, the main strategy of the Islamic Republic of Iran is maintaining the status quo and support from the government." The results of this research show that Iran is leader of resistance front against Israel and America. Syria is also important ring of resistance. Change the situation in Syria to weaken the resistance axis and Cause to disruption of the balance of power against of Iran, and this is contrary to national interests and security of Iran.ایران و سوریه را میتوان دو متحد راهبردی در منطقه خاورمیانه نامید. به همین دلیل ج.ا.ایران در بحران داخلی سوریه رویکرد حفظ وضع موجود را دنبال مینماید. برای تحلیل این رویکرد در نظر گرفتن جهتگیری کلی حاکم بر سیاست خارجی ایران حائز اهمیت است. ایران منطبق بااصل 152 قانون اساسی، سیاست خارجی خود را بر اساس نفی هرگونه سلطهجویی و سلطهپذیری، حفظ استقلال همهجانبه و تمامیت ارضی کشور، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرتهای سلطهگر و روابط صلحآمیز متقابل با دول غیر محارب استوار نموده است. براین اساس مبارزه با آمریکا و اسرائیل و حمایت از گروههای مقاوت ،در سیاست خارجی ایران نقش اساسی را ایفا مینماید. تبلور این امر در مدیریت بحران سوریه توسط ج.ا.ایران قابل مشاهده است. سوال اصلی این پژوهش عبارت از این است که: «راهبرد اصلی سیاست خارجی ج.ا.ایران در قبال بحران سوریه بر اساس چه اصول و مولفههایی شکل گرفته است؟» فرضیه اصلی بر این اساس مبتنی است که: « با توجه به اهمیت سوریه در حلقه محور مقاومت و نقش مهم آن در حفظ موازنه قوا در خاورمیانه، راهبرد اصلی سیاست خارجی ج.ا.ایران مبتنی بر حفظ وضع موجود و حمایت از دولت قانونی مستقر میباشد» یافتههای این تحقیق حاکی است که ایران خود را رهبر جناح مقاومت در برابر آمریکا و اسرائیل میداند. از آنجا که سوریه یکی از حلقههای مهم جبهه مقاومت است، تغییر وضع موجود در این کشور یعنی تضعیف محور مذکور و به هم خوردن موازنه قوا به ضرر ایران، این امر مغایر با اهداف و منافع ملی و امنیتی ج.ا.ایران است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_90561_a4b23f4fda88bd30d72e76814a961478.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-377793220151122An Analysis about Takfiri-Salafi Discourse in Islamic Worldواکاوی گفتمان تکفیری- سلفی گری در جهان اسلام12810590562FAسید شمس الدین صادقیاستادیارگروه علوم سیاسی دانشگاه رازیمسعود اخوان کاظمیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی0000-0003-4129-9689محمدکریم محمدیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه رازیJournal Article20190711This Study uses Discourse analysis for showing articulation of ISIS discourse and in doing so avoids reductionist views that focus on event in Iraq and Syria in twenty first century. Firs there are a Genealogy about salafis from Ibn Timiyeh to Seyed Ghotb in twentieth century. The focus is on Collapse of Ottoman Empire and domination of secular discourses. After that a discussion will be brought about events resulting from confrontation of Islamic discourses with Secularism. Finally meaning of signifiers to Islam and their function in thinking system of ISIS and especially central signifier of caliphate are analyzed. Therefore this study wants to use Discourse analysis of Laclau and Mouffe to answer this question: what are cognitive foundations of ISIS discourse and how it has been articulated? For answering the question this hypothesis is measured: Takfiri- Salafi thought and confrontation of Islam with secularism after caliphate period is an important foundation for ISIS discourse. This foundation has been articulated around central signifier of caliphate and provides legitimation sphere and otherness. In this study the most important Islamic concepts like monotheism, Jihad, Takfir, fight with heresy, sharia enforcement and return to competent predecessors around central signifier of caliphate will be under analysis and their function for caliphate discourse will be shown. Therefore we can understand appearance, power, violence and efforts for hegemony of ISIS.At the the end we can say again that this study avoids reductionist views and tries to uncover different cognitive layers and historical grounds of ISIS.با پرهیز از دیدگاه های تقلیل گرایانه ای که تمرکز خود را بر وقایع یک دهه اخیر عراق و سوریه متمرکز نموده اند، این پژوهش با بهره گیری از روش <em>تحلیل گفتمان</em> به واکاوی مفصل بندی گفتمان دولت خلافت اسلامی(داعش) می پردازد. برای رسیدن به این هدف، این تحقیق ابتدا به تبارشناسی جریان فکری سلفی از ابن تیمیه به بعد پرداخته و شیوه تحول آن را در قرن بیستم و در اندیشههای سید قطب تحلیل می نماید. سپس با حرکت از نقطه عزیمت فروپاشی خلافت عثمانی و حاکمیت گفتمان های سکولار، مجموعه رُخدادهایی را که در نتیجه مواجهه گفتمان اسلام/سکولاریسم به وقوع پیوسته به همراه پیامدهای آنها به بحث میگذارد. سرانجام با بهره گیری از دو فراز قبلی، شیوه معنادهی به دالهای اسلامی وکارکرد هرکدام از آنها را در منظومه معنایی دولت خلافت اسلامی(داعش) به ویژه دال مرکزی خلافت را مورد واکاوی قرار می دهد. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر درپی آن است تا با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان لاکلائو و موف، برای پرسش ذیل، پاسخ مناسبی بیابد:<em> بسترهای فکری </em><em>–</em><em> معرفتی جریان تکفیری- سلفی چگونه مفصل بندی شده است</em>؟ فرضیه پژوهش: جریان فکری تکفیری- سلفی، حول دال مرکزی خلافت مفصل بندی شده و به ایجاد حوزه مشروعیت سازی وغیریت پردازی می پردازد.https://www.rahyaftjournal.ir/article_90562_86ef20a348623d2ef084150f6878286c.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-377793220151122The Impact of Mohammad Reza Shah actions in Army field (1953-1979 years) on Iran’s Islamic Revolutionتأثیر اقدامات محمدرضا شاه در حوزه ارتش بر وقوع انقلاب اسلامی ایران14812990565FAعلی باقری دولت آبادیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوجJournal Article20190711The research about revolutions is always one of the most attractive issues in political sciences and sociology majors. Yet, different views and theories have been raised on Iran revolutions. We are aim to survey direct and indirect communications between army and Mohammad Reza Shah Pahlavi during 1953- 1979 and the impact of Shah’s actions in army on Iran’s revelation event in this research. Although, we can’t disregard the significant role of people in Iran revolution occurrence, but we should accept this point that army has an important role for defense of government. Army always plays role of preventive and obstacle versus revolutionist. However, Iran’s army failed to do this function during of the revolution. So, the regime change was easily happened. Current research focus on Iran’s army functions and weakness, its structure, decisions making hierarchy, motives,…and their relations with decisions and policy of Shah. We use Russell theory on relations lack of loyalty in army forces and revolutions events. Our finding approves that lack of loyalty in army to government and their join to revolutionist had an important role in Iran revolution. We will use descriptive – analytic method whit emphasizing on library and documentary resources for this purpose.بررسی علل انقلابها، همواره یکی از جذابترین موضوعات علوم سیاسی و جامعه شناسی بوده و میباشد. تاکنون در خصوص علل انقلاب اسلامی ایران، دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. آنچه در این پژوهش مورد کند و کاو قرار میگیرد، ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم ارتش و شخص محمدرضا پهلوی، بین سالهای 1332 تا 1357 و تأثیراتی است که در این دوران ارتش ایران از اقدامات و تصمیمات شاه میپذیرد. در تحقیق حاضر به عملکردها و ضعفهای ارتش ایران، از حیث سازماندهی، ساختار، سلسله مراتب تصمیم گیری، انگیزهها و سایر موارد مربوطه و ارتباط متقابل آنها با تصمیمات و سیاستهای اتخاذی شاه، با بهره گیری از نظریه راسل در مورد رابطه عدم وفاداری نیروهای مسلح و وقوع انقلابها، پرداخته شده است. یافتههای پژوهش، گویای این مطلب است که قطع وفاداری ارتش به حکومت و پیوستن آن به انقلابیون، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_90565_192e5e8a62d5dd329174fe3dc081dd14.pdf