عبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777124320180823Favorable and efficient Islamic government in the sphere of thoughts of the Supreme Leader (Ayatollah Khamenei)دولت مطلوب و کارآمد اسلامی در سپهر اندیشه مقام معظم رهبری32675270FAیوسف ترابیدانشگاه علوم انتظامی امین+گروه علوم سیاسیمهدی پیروزفردانشگاه امام صادقJournal Article20181023The study of the efficient Islamist government in the sphere of thought of the Ayatollah Khamenei is one of the most exciting issues in the studies of the Islamic Revolution, requiring a lot of research and investment.The victory of the Islamic Revolution initiated major changes in the various structures of society, especially the government. Various theories and different principles were expressed in this regard sought to increase efficiency in the Islamic government.Using descriptive-analytical method and utilizing the functionalism approach, this paper aims to express a favorable and efficient government from the point of view of Ayatollah Khamenei.The main question of the research is: What are the characteristics of a favorable and efficient Islamic government in the view of the leader of the Islamic revolution?The findings of the research suggest that Faith and Islamic identity, rationalism and rationality, justice, preservation of independence, self-confidence and scientific progress, fight against corruption, moralities, simplicity and frugality, avoiding luxury as well as legalism are genuine components of the efficient Islamic government and its functions (in the view of Ayatollah Khamenei).مطالعه دولت کارآمداسلامی در سپهر اندیشه مقام معظم رهبری از جمله موضوعات بدیع در مطالعات انقلاب اسلامی است، که نیازمند مطالعه وبررسی علمی میباشد. با پیروزی انقلاب اسلامی طلیعه آغاز تغییرات اساسی در ساختهای متعدد جامعه به ویژه دولت شکل گرفت. در این راستا نظریههای متعدد و اصول متفاوتی نیز بیان شد که به دنبال افزایش کارآمدی در دولت اسلامی بود. در این مقاله با استفاده روش توصیفی-تحلیلی وبهره گیری از رویکرد کارکردگرایی تلاش شد تا دولت مطلوب و کارآمد از دیدگاه آیه الله خامنهای (دامت برکاته) بیان گردد. سوال اصلی پژوهش این است که دولت مطلوب و کارآمد اسلامی در سپهر اندیشه رهبری چه ویژگیهایی دارد. یافتههای حاصل از پژوهش حاکی از آن بود که ایمان و هویت اسلامی،خرد گرایی وعقلانیت،عدالتخواهی، حفظ استقلال،خودباوری و پیشرفت علمی، فسادستیزی و سلامت اخلاقی، ساده زیستی و تواضع، پرهیز از تجمل، سعه صدر، قانون گرایی از مؤلفههای اصیل دولت کار آمد اسلامی و کارکردهای آن است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_75270_9503034c3dac9def7949c99a44013fc8.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777124320180823Factional Studies in Iran: A Systematic Reviewمطالعات جناحی در نظام جمهوری اسلامی ایران: یک مرور نظاممند275275271FAمحمد مهدی شوقعلی بافقیدانشگاه شهید باهنر کرمانصدیقه شیخ زاده جوشانیدانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده حقوق و الهیات، بخش علوم سیاسییحیی کمالیدانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20181023After the split in Jame-ye Rowhaniyate-Mobarez and formation of Majma-e Rowhaniyun-e Mobarez in 1988, two major Left and Right factions appeared in the political scene of Iran. Since then, these political factions have been noticed by many scholars in the field and a large body of research has been conducted which in the present study was referred to as "factional studies". Using a Systematic Review, this study sought to provide a detailed analysis of the scientific outputs on political factions. To do so, 81 relevant studies, conducted from 1988 to 2017, were extracted from four Iranian databases. Afterwards, 67 studies were selected and were analyzed descriptively in terms of form, methodology and content. Regarding the form of studies, the findings showed that most of the studies were conducted in the period of 2009-2013, and 36 of 67 selected studies (53.7percent) were MA and PhD theses. From the methodological aspect, 36 studies (53.7 percent) had no certain methodology. Additionally, as to the content of studies, 37 (55.2 percent) lacked a theoretical framework. The findings indicated that these studies suffer from dispersion, conceptual ambiguties and theoretical weaknesses. Eliminating these weaknesses requires the attention of professional scholars who are more familiar with research techniques and theoretical frameworks related to this field of study.با انشعاب مجمع روحانیون مبارز از تشکل جامعه روحانیت مبارز در سال 1367، دو جناح عمده چپ و راست در صحنه سیاسی ایران شکل گرفتند. از آن زمان به بعد جناحهای سیاسی مورد توجه پژوهشگران حوزه مسائل ایران قرار گرفته و پژوهشهایی ذیل عنوان «مطالعات جناحی» تولید شده است. مقاله حاضر،کوشیده است با استفاده از روش مرور نظاممند و شناسایی 81 مورد مطالعه مرتبط در بازه زمانی 1367-1396و در نهایت، گزینش 67 مطالعه، به بررسی توصیفی و ارزیابی این مطالعات در ابعاد سه گانه شکلی، روششناختی و محتوایی بپردازد. یافتههای پژوهش نشان داد، بیشترین آنها در فاصله زمانی 1388 تا 1392 انجام شده که از این تعداد، (53.7 درصد) در قالب پایاننامه بوده است. ارزیابی پژوهشگران از مطالعات جناحی، بیانگر وجود پراکندگیها، آشفتگیهای مفهومی و ضعفهای نظری در این مطالعات است که رفع آن مستلزم توجه ویژه دانشوران حرفهای و آشنا به فنون پژوهش و چارچوبهای نظری مرتبط با این حوزه مطالعاتی است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_75271_32822833a57969cc45ce4ea6de271d45.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777124320180823The analysis of two Iran and Egypt revolutions in comparative viewواکاوی دو انقلاب ایران و مصر در چشماندازی مقایسهای537275272FAعلی مرشدی زادعضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شاهدسمیرا محمدیکارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی پزوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیJournal Article20181023In order to examine the revolution, the process of forming this revolution consists of three stages: the pre-revolutionary historical backgrounds, the rise of the movement and the victory, and ultimately the period of conflict after the victory and the stage of the consolidation of revolution, each of the steps have special features. In this study, the transformations of the Egyptian revolution as one of the most important Arab revolutions with the Islamic Revolution of Iran in each of these three stages, based on Crane Brinton's theory, have been compared except for the other. The methodology of this comparative study is a question and the question posed in the framework of Crane Brinton's theory in this study is that the two Iranian-Egyptian revolutions have similarities and differences in pre-revolutionary conditions, the occurrence of the revolution and the subsequent stages. ? The revolution of Iran and Egypt were not economically compatible with Brinton's point of view, but socially and culturally similar to Brinton's view, and after the revolution, the rule of Egypt was followed by most of the post-revolutionary period of Brinton's but Iran in the period of moderate rule has been stopped.<span lang="FA">برای بررسی انقلاب به فرایند شکلگیری آن انقلاب میپردازند که شامل سه مرحله: زمینهها و بسترهای تاریخی پیش از انقلاب، دوران اوجگیری نهضت و کسب پیروزی و نهایتاً دوران منازعات پس از پیروزی و مرحله تثبیت انقلابی هست که هرکدام</span><span lang="FA">از این مراحل دارای ویژگیهای مختص خود میباشد. در این پژوهش تحولات انقلاب مصر به عنوان یکی از مهمترین انقلابهای عربی با انقلاب اسلامی ایران در هر کدام از این سه مرحله بر اساس نظریه کرین برینتون مورد بررسی مقایسهای جزء به جزء قرار گرفته است. روش این پژوهش مقایسهای میباشد و سؤالی که در چارچوب نظریه کرین برینتون در این پژوهش مطرح شده این میباشد که دو انقلاب ایران و مصر چه شباهتها و چه تفاوتهایی در شرایط پیش از انقلاب، وقوع انقلاب و مراحل پس از آن دارند؟ انقلاب ایران و مصر از لحاظ اقتصادی با نظر برینتون همخوانی زیادی نداشتهاند ولی از لحاظ اجتماعی و فرهنگی شباهتهایی با نظر برینتون مشاهده میشود و پس از انقلاب، حکومت مصر اکثر دورههای بعد از انقلاب مد نظر برینتون را طی کرده است ولی ایران در دوره حاکمیت میانهروها متوقف شده است.</span>https://www.rahyaftjournal.ir/article_75272_a150028a9011f270ca78cf38e5593df9.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777124320180823Sociological Approach to the Religion and Violence intertwine: ISIS Case Studyرویکردی جامعه شناختی به درهم تنیدگی مذهب و خشونت: مطالعه موردی داعش739075273FAجواد لقمان زادهدانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش مسائل ایران دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزاحمد بخشایشی اردستانیدانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20181023Many observers refer to their religious interpretation in analyzing the actions and policies of ISIL. The basic question that this research seeks to answer is how much the social components has played in the formation of ISIS in Iraq and Syria and the use of violence in its actions? The main hypothesis of the research is that the root of the emergence of this group and the adherence of Sunni Arabs to it have been social components such as fear and threat of existence and culture. The research results show that although ISIL's religious roots are related to extremist interpretation of Islam, this group could not persevere without the support of the Sunni Arabs and the marginalized and marginalized youth of the Western countries. The people who came to ISIS with the fall of Saddam, and afterwards, America's withdrawal and the vacuum of power they created, promised them a religious endorsement of cultural survival and ultimate victory. The research method in this paper is descriptive-analytic. So that different data are collected from library resources and in the form of pick surfing and analyzed.<span lang="FA">بسیاری از ناظران، در تحلیل و بررسی اقدامات و سیاستهای داعش، به تفسیر مذهبی آنان رجوع میکنند. سئوال اساسی و اصلی که این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن میباشد این است که مؤلفههای اجتماعی تا چه میزان در شکل گیری داعش در عراق و سوریه و بکارگیری خشونت در اقدامات آن ایفای نقش کرده اند؟ فرضیه اصلی پژوهش این است که ریشه اصلی ظهور این گروه و پیوستن اعراب سنی به آن، مؤلفههای اجتماعی همچون ترس و تهدید وجودی و فرهنگی بوده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که اگرچه ریشههای مذهبی داعش به تفسیر افراط گرایانه از اسلام مربوط میشود اما این گروه بدون حمایت اعراب سنی و جوانان حاشیه ای و مهجور کشورهای غربی نمیتوانست تداوم پیدا کند. مردمی که با سقوط صدام و پس از آن خروج آمریکا و خلاء قدرت ایجاد شده به سمت داعش متمایل شدند که با رویکرد مذهبی، تضمین بقای فرهنگی و پیروزی نهایی را به آنها وعده داده بود. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی-تحلیلی است. </span>https://www.rahyaftjournal.ir/article_75273_e85940df4b02390a6bcdd308feeae795.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777124320180823Religious Streaming of Azerbaijan in contemporary Iranian political developmentsجریان سازی مذهبی آذربایجان در تحولات سیاسی ایران معاصر9111075274FAسیدحسین علیانسبعضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریزJournal Article20181023The History witnesses that any region in Iran has nat involved in incidents as Azerbaijan. Azerbaijan has directed important stages of contemporary history in Iran, and by leading in the country's political developments has changed the course of Irans history Sometimes. the present study In order to explain factors of Azeris presence and their campaign, wants to answer the question of which factor has been the main motive for the people of Azerbaijan for political and revolutionary actions? So by studying historical documents, applying oral history and magazines archives reviewed great social developments like Tanbacco uprising, Mashruteh movement, deal with Democratic faction, uprising of 29 Bahman in 1356, repulse Khalqe Mosalmans sedition and Epic of dey in 1388. Then with the evidence conclude that the most important factor that kept Azerbaijan in iran political arena during the past century was religious motives .and in return any fighting or political effort that happened without religious backing or with non - religious motivation in this region faced with people opposition and has failed.تاریخ گواهی میدهد هیچ منطقهای از ایران به اندازه آذربایجان دستخوش حوادث نشده است. آذربایجان مقاطع مهمی از تاریخ معاصر ایران را مرکزیت داشته و با پیشتازی در تحولات سیاسی کشور مسیر تاریخ ایران را تحت تاثیر داشته است. پژوهش حاضر به منظور تبیین عوامل سازنده حضور آذریها و مبارزات آنان، در صدد پاسخ به این سوال است که چه عاملی محرک اصلی مردم آذربایجان برای اقدامات سیاسی و انقلابی بوده است؟ بدین منظور با استفاده از روش کتابخانهای و بهره بردن از تاریخ شفاهی و آرشیو مجلات، تحولات اجتماعی بزرگ همانند قیام تنباکو، نهضت مشروطه، مقابله با فرقه دمکرات، قیام 29 بهمن 1356، دفع غائله خلق مسلمان و حماسه دی 1388 را مطالعه کرده و با ذکر شواهدی به این نتیجه رسیدیم که مهمترین عاملی که در طول یک قرن گذشته آذربایجان را در عرصه سیاسی ایران نگه داشته است انگیزههای مذهبی بوده است و در مقابل هر گونه مبارزه یا حرکت سیاسی که در آذربایجان با هر انگیزهدیگر به وجود آمده با مخالفت مردم مواجه شده و به شکست انجامیده است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_75274_3dd4ba8408516127b7b25ca8d9d0cc0d.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777124320180823The effectiveness of the government and its most important factors in the sustainable economic development of the Islamic Republic of Iranنقش کارآمدی دولت و مهمترین عوامل آن در توسعه پایدار اقتصادی جمهوری اسلامی ایران11113675275FAمهدی بیگدلوعضو هیئت علمی دانشکده فارابیعبدالرضا باقریعضو هیئت علمی دانشکده فارابیJournal Article20181023The government due to its vast capabilities in the aspect of political power enforcement has remarkable potentiality for the progression of economic, social and political macro policies within the domestic and international relations. Of course the role of government is not just about the compilation of regulations which are conformed to the development, but the more important aspect of interference is the right implementation of justified and predicted regulations and policies. So, one of the aspects which can be examined in the interference of government might be focused on the effectiveness of government. Regarding the situation of the efficiency of the government in the Islamic Republic of Iran and the sanctions imposed by western countries and the reduction of economic exchanges, this concept needed to be heeded more. This applied research to determine the effectiveness of the government’s role in the sustainable economic growth and identifying its most important factors used a field-case study and with the field practices (questionnaire) and library studies (documents examination) compiles the theoretical foundation for testing the hypothesis through survey. After the internal conformation of the components of the government efficiency by the help of the Chi-Square test, the findings from the analysis by Friedman test shows that from the view point of the respondents “consolidation between the authorities in the government” has the most important role and “supervision of citizens on the social and political affairs of governmental authorities” has the least important role in the sustainable economic growth.یکی از این جنبههای قابل بررسی در مورد نحوه عملکرد دولت میتواند بر کارایی دستگاه دیوان سالاری و یا به طور کلی کارایی دولت، متمرکز باشد. با توجه به وضعیت کارایی دستگاه دیوانسالاری در جمهوری اسلامی ایران و از سویی وجود تحریمهای غرب، این تحقیق کاربردی با هدف شناخت نقش کارآمدی دولت در توسعه پایدار اقتصادی و احصاء مهمترین عوامل آن میباشد. در این پژوهش از روش زمینهای- موردی، با استفاده از شیوههای میدانی (پرسشنامه) و کتابخانهای بهره گرفته است. پس از تایید همسانی درونی مؤلفههای کارآمدی دولت با استفاده از آزمون خی2، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون فریدمن نشان میدهد که از نگاه پاسخ دهندگان «وحدت بین مسئولان با یکدیگر در دولت» از بیشترین نقش و «نظارت داشتن شهروندان بر امور اجتماعی و سیاسی مسئولان دولتی» کمترین نقش را در توسعه پایدار اقتصادی دارد.https://www.rahyaftjournal.ir/article_75275_ea1590634887174911850accad044fc4.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777124320180823The impact of patrimonialistic culture on cultural development of Qajar and Pahlavi period; break or continuityتاثیر فرهنگ پاتریمونیالیستی بر توسعه فرهنگی دوره قاجاریه و پهلوی؛ گسست یا تداوم13716075277FAحسین فرزانه پورعلوم سیاسی/ دانشگاه بیرجندسودابه فیضیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه بیرجندپیمان زنگنهعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجندJournal Article20181023Development is one of the concepts that many developing countries, to achieve it, bring about changes in their social, political and cultural structures order to increase their efficiency and accountability. However, the achievement of the development and, in particular, cultural development requires a change in the system of beliefs and facing with the organized radical opposition. Patrimonialism is also regarded as one of the sustainable cultural concepts of Iranian society, which as a preventive agent, has encountered the development achievement in Iran with series problems and also features like cultural qualities such as autocracy, self-centeredness and lack of belief in Citizens Collaboration in political affairs of the persistent aspects of Iran's political culture of the Qajar and Pahlavi periods, which despite the constitutional revolution as well as formation of new components of participatory political culture has continued and has slowed down the cultural development process. But, with the advent of the Islamic Revolution, like the Constitutional Revolutionary period, a rupture again in line with cultural development was created. However, the available proportions in patrimonial culture ,since the individuals passivity concerning the political system opposes, is distanced from the components of cultural development based on the collaboration of citizens and their active engagement with political system. Therefore, this study, seeks to investigate the impact of the continuity of Iranian patrimonial culture as a constant element in political culture of Qajar and Pahlavi on cultural development of these two periods using Anthony Giddens's Theory of structuration.توسعه از جمله مفاهیمی است که بسیاری از دولتهای جهت نیل به آن، تغییراتی را در ساختار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود به وجود میآورند. تحقق پدیده توسعه، مستلزم ایجاد تغییر در نظام باورهاست. پاتریمونیالیسم نیز از جمله مفاهیم پایدار فرهنگ سیاسیایران دوره قاجار و پهلوی است که برغم وقوع انقلاب مشروطه و شکلگیری مؤلفههای جدیدی مبنی بر فرهنگ سیاسی مشارکتی، همچنان تداوم یافت. اما با وقوع انقلاب اسلامی، گسستی در جهت همسویی با توسعه فرهنگی ایجاد شد. گزارههای موجود در فرهنگ پاتریمونیالیستی از آنجا که به انفعال افراد در جهتگیری نسبت به نظامسیاسی میانجامد، با مؤلفههای توسعهفرهنگی که بر مبنای مشارکت شهروندان و کنشفعالانه آنان نسبت به نظامسیاسی است، فاصله بسیاری دارد. نوشتار حاضر بر آن است تا تاثیر تداوم فرهنگ پاتریمونیالیستی ایران را به عنوان عنصری ثابت در فرهنگ سیاسی قاجاریه و پهلوی بر توسعه فرهنگی این دو دوره با بهرهگیری از نظریه ساختیابی آنتونی گیدنز، به روش توصیفی و تحلیلی مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. بر اساس نظریه گیدنز، ناکارآمدی توسعه فرهنگی در ایران دوره قاجاریه و پهلوی متاثر از ساختار اقتدارگرا است که توسط کارگزاران مرتبط با این ساختار بازتولید شده است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_75277_74b299214299473b88f9d06382d8f8e5.pdf