عبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218Explaining Alawite concepts in the model of political power from the perspective of Ayatollah Khameneiتبیین مفاهیم علوی در الگوی قدرت سیاسی از منظرآیتالله خامنهای320122960FAحسین رحمانی تیرکلاییاستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20200806The main purpose of this article is to examine the impact of Alawite concepts on Ayatollah Khamenei's thought regarding the model of political power. By asking this main question, the research seeks to explain the influence of the components of the Alawite power model in Ayatollah Khamenei's thought so that he can reconstruct the geometry of his desired political relations. The approach in question was comparative and the basis of comparability was the closeness of the principles and foundations and the principle of textual vision. The article concludes that in these two perspectives, a kind of "model of trustworthiness" is proposed; A model that believes in the trustworthiness of the ruling party in seizing political power; Power that is necessarily achieved with the participation and fieldwork of all people and groups. The data collection method was library and the article approach was descriptive-comparative. The theoretical framework of the research is the use of four indicators: "interests and priorities", "distribution of power", "plurality of power actors", and "invisible power", which is derived from Steven Lux's critical analysis of power models.هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر مفاهیم علوی در اندیشۀ آیتالله خامنهای در خصوص الگوی قدرت سیاسی است. پژوهش با طرح این پرسش اصلی به دنبال آن بوده تا تاثیر مولفههای الگوی قدرت علوی در اندیشۀ آیتالله خامنهای را ایضاح کند تا بتواند هندسۀ مناسبات سیاسی مورد نظر ایشان را بازسازی کند. رویکرد مدِّ نظر مقایسهای بوده و مبنای قیاس پذیری (comparability) قرابتِ مبادی و مبانی و اصل بینا متنی بوده است. مقاله به این نتیجه گیری رسیده که در این دو دیدگاه گونهای «الگوی قدرتِ امانی» طرح میشود؛ الگویی که قائل بر یدِ امانیِ حاکم در تصرف بر قدرت سیاسی است؛ قدرتی که الزماً با مشارکت و میدانداری همۀ مردم و گروهها محقق میگردد. روش جمع آوری دادهها کتابخانهای و رویکرد مقاله توصیفی-مقایسهای بوده است. چارچوب نظری پژوهش استفاده از چهار شاخص «منافع و اولویتها»، «توزیع قدرت»، «تکثر کنشگران قدرت»، و «قدرت نامرئی» است که برگرفته از تحلیل نقادانۀ استیون لوکس از الگوهای قدرت است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_122960_975001cd04e8133d0f12ad0b2899717a.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218Psychological analysis of Imam Khomeini's personality traits based on the great man's theory in dealing with the Palestinian issueتحلیل روان شناختی ویژگیهای شخصیتی امام خمینی (ره) بر اساس نظریه بزرگمرد در رویارویی با مسئله فلسطین2140122965FAمهدی عباسیدانشجوی دکتری تخصصی گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات، علوم سیاسی، واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانبهاره سازمنددانشیار گروه مطالعات منطقه ای، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد توحیدفامدانشیار گروه علوم سیاسی، اندیشه سیاسی و مسائل ایران، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانسید مصطفی ابطحیاستادیار دانشکده علوم سیاسی و روابط بین الملل واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200804Studying the leadership style of Imam Khomeini (ra) from the perspective of leadership theory, makes it possible to know the personality of this powerful political leader who led to the realization of the Islamic Revolution of Iran. Based on the most important hypothesis of the present study, it is possible to define the personality traits of Imam Khomeini based on the theory of a great man who has clearly and in full detail defined the characteristics of a great leader; Analyzed. Therefore, this study intends to use psychological theory to analyze the psychological traits and personality traits of Imam Khomeini. The present study is a fundamental exploratory study from a qualitative paradigm perspective. The research method is descriptive-analytical and the data were collected in the form of a library from various sources and by the method of taking fish. The results of the present study show that the moral and personality components of Imam Khomeini (ra) such as courage, optimism, intellectualism, intellect, creativity, attracting public trust, purposeful order and timing, self-sacrifice, justice, honesty, self-control and comprehensiveness of personality , Has introduced him to the world as a great role model of history who shows himself in dealing with the issue of Palestine.مطالعه در سبک رهبری امام خمینی (ره) از منظر تئوری رهبری، امکان شناخت شخصیت این رهبر مقتدر سیاسی که منجر به تحقق انقلاب اسلامی ایران شد را فراهم میکند. بر اساس مهمترین فرضیه پژوهش حاضر، میتوان ویژگیهای شخصیتی امام خمینی را بر اساس نظریه بزرگمرد که به صورت شفاف و با جزییات کامل ویژگیهای یک رهبر عالی را تعریف کرده است؛ تحلیل نمود. بنابراین، این مطالعه در صدد است به کمک نظریه بزرگمرد به تحلیل روانشناختی صفات و ویژگیهای شخصیتی امام خمینی بپردازد. پژوهش حاضر مطالعهای بنیادی اکتشافی و از دیدگاه پارادایمی کیفی است. روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است و گردآوری دادهها به شکل کتابخانهای از منابع متعدد و به روش فیش برداری انجام شده است. نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد، مولفههای اخلاقی و شخصیتی امام خمینی(ره) نظیر شجاعت، خوشبینی، روشنفکری، قدرت تعقل و درایت، خلاقیت، جذب اعتماد مردمی، نظم و زمانبندی هدفمند، از خود گذشتگی، عدالت، صداقت، خویشتنداری و جامعیت شخصیت، ایشان را به عنوان الگوی بزرگمرد تاریخ به جهانیان معرفی کرده است که در برخورد با مسئله فلسطین خود را نشان میدهد.https://www.rahyaftjournal.ir/article_122965_f11334b897f3ad478f7f795a2ffd2a43.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218The role of non-governmental organizations in the political socialization of women heads of households (with emphasis on East Azerbaijan province)نقش سازمانهای مردم نهاد در جامعه پذیری سیاسی زنان سرپرست خانواده (با تاکید بر استان آذربایجان شرقی)4158122967FAرقیه واحدیدانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانملکتاج خسروی باب اناریاستادیار گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200728Women's political attitudes and participation (as dimensions of political socialization) play an important role in the development and modernization of any country. Meanwhile, using the capacity and potential of non-governmental organizations (NGOs) can be one of the ways to improve women's participation and political socialization. Based on this, the present study has been compiled with the aim of investigating the role of non-governmental organizations in the political socialization of female-headed households (with emphasis on East Azerbaijan Province). The research is descriptive-correlational and in terms of implementation method, it is a survey. The statistical population of the study was all women heads of households who were members of active groups in the field of women in East Azerbaijan province. Using Cochran's formula, 384 people were selected as a sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire and data analysis was performed using SPSS statistical software. The results showed that NGOs have played a positive and significant role in the political socialization of women heads of households in East Azerbaijan province. In summary, it can be said that active groups in the field of support for women heads of households can play an effective role in increasing the capabilities of women and as a result of women's political socialization and thus increase their political participation.نگرش و مشارکت سیاسی (بهعنوان ابعاد جامعه پذیری سیاسی) زنان، نقش بسزائی در توسعه و نوسازی هر کشوری دارد. در این میان استفاده از ظرفیت و پتانسیل سازمانهای مردم نهاد (سمنها) میتواند یکی از راههای بهبود مشارکت و جامعه پذیری سیاسی زنان باشد. براین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سازمانهای مردم نهاد در جامعه پذیری سیاسی زنان سرپرست خانواده (باتاکید براستان آذربایجان شرقی) تدوین شده است. پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی و از نظر روش اجرا، پیمایشی است. جامعه اماری پژوهش کلیه زنان سرپرست خانوار عضو سمنهای فعال در حوزه زنان استان آذربایجان شرقی بودند که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار آماری Spss انجام شده است. نتایج نشان داد که سازمانهای مردم نهاد در جامعه پذیری سیاسی زنان سرپرست خانواده استان آذربایجان شرقی نقش مثبت و معنادار داشتهاند. در جمعبندی کلی میتوان گفت سمنهای فعال در حوزه حمایت از زنان سرپرست خانوار میتوانند نقش تاثیرگذاری در افزایش توانمندیهای زنان و در نتیجه جامعه پذیری سیاسی زنان و در نتیجه افزایش مشارکت سیاسی آنان داشته باشند.https://www.rahyaftjournal.ir/article_122967_f2345ed0abb338982f7e4cc8f7231f87.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218Postcolonial Critique of the Thought of Jalal Al-Ahmad (Indigenous Discourse and the Concept of the West and Inferiority)نقد پسااستعماری اندیشۀ جلال آلاحمد (گفتمان بومیگرایی و مفهوم غرب و فرودستی)5978122970FAخسرو زمانی امیراباددانشجوی دکترای علوم سیاسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، ایرانسید حسن ملائکهاستادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضاJournal Article20200422Indigenousness in Iran, like in other Third World societies, emerged as an alternative as a result of the displacement of the Western modernist discourse. The Western modernist discourse, which claimed to be universal, began to falter after World War II, becoming known as postcolonial theories. The main question of the research is what is the place of the concept of the West in the discourse of nationalism of Jalal Al-Ahmad. The research hypothesis is that the type of representation of the concept of the West in Jalal al-Ahmad's thought places him as a pioneer of postcolonial thought and the interpretation of his thought should be understood under the concept of "inferiority" in its Gramscian-Spivakian sense. It has been designed only in local and allegorical dimensions. The results of the research show that the critique of superior / inferior relations in Al-Ahmad's thought was designed in protest of Westernization and with the aim of returning to self and respecting the native culture, but remained at the level of essay writing and did not reach a coherent conceptual apparatus. In the process of articulating the indigenous discourse, Al-Ahmad was incapable of presenting a conceptual and universal formulation of his theory by transitioning from a local and indigenous perspective. The method of data collection is documentary and library.بومیگرایی در ایران همانند سایر جوامع جهان سومی در نتیجه ازجاشدگی گفتمان تجدد غربی به عنوان گفتمان بدیل مطرح شد.گفتمان تجدد غربی که ادعای جهانشمولی داشت پس از جنگ جهانی دوم شروع به تزلزل نمود که به نظریات پسااستعماری شهرت یافت. پرسش اصلی تحقیق این است که مفهوم غرب در گفتمان بومیگرایی جلال آلاحمد چه جایگاهی دارد. فرضیۀ تحقیق بر آن است که نوع بازنمایی مفهوم غرب در اندیشۀ جلال آلاحمد، او را در مقام پیشگامان تفکر پسااستعماری قرار میدهد و باید تفسیر اندیشۀ او را ذیل مفهوم «فرودستی» در معنای گرامشیایی-اسپیواکی آن فهمید اما این اندیشه فاقد جهانشمولیّت و مفهومپردازی عام بوده و صرفاً در ابعاد محلی و تمثیلی طرح شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که نقد مناسبات فرادستی/فرودستی در اندیشه آلاحمد در اعتراض به غربزدگی و با هدف بازگشت به خویشتن و ارج نهادن فرهنگ بومی طرح شد اما در سطح انشانویسی باقی ماند و به یک دستگاه مفهومی منسجم نرسید. آلاحمد در فرایند مفصلبندی گفتمان بومیگرا با طرح ایده بازگشت به خویش ناتوان از آن بود که با گذار از نگاه محلی و بومی یک صورتبندی مفهومی و جهانشمول از نظریهاش ارائه کند. روش جمع آوری دادهها اسنادی و کتابخانهای است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_122970_bfbac76bae2d9ae82e9928c8905997fc.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218The global corona epidemic and its impact on national sovereignty in Iranاپیدمی جهانی کرونا و تاثیر آن بر حاکمیت ملی در ایران79100122972FAژیلا شکوریدانشجوی دکتری حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.حجت الله ابراهیمیاناستادیار گروه حقوق، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ، ایرانتهمینه عدالت جواستادیار گروه حقوق، واحد تهران غرب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایرانJournal Article20190602The subject of this article is the study of the impact of the Corona epidemic on national sovereignty in Iran. The research question is what effect does the corona epidemic have on Iran's national sovereignty? The main hypothesis of the research is that the corona in the legal dimension leads to the strengthening of national sovereignty and nationalism and the change of reference groups in Iran. The research method in this article is descriptive-analytical and the method of data collection is library. The results of the research show that the corona epidemic has strengthened the sovereignty of the nation-state. A pandemic situation can strengthen national sovereignty and nationalism. Thus, the policies of governments such as Iran, such as immigration control, curbing population movement, protectionist economic policies, etc. show self-reliance and frustration with international institutions and government cooperation. Relying on domestic achievements, adopting national policies and changing the position of physicians as new reference groups can be interpreted as an example of the intensification of nationalism in the country.موضوع مقاله، بررسی تاثیر اپیدمی کرونا بر حاکمیت ملی در ایران میباشد. سئوال پژوهش این است که اپیدمی کرونا چه تاثیری بر حاکمیت ملی ایران دارد؟ فرضیه اصلی تحقیق این است کرونا در بعد حقوقی به تقویت حاکمیت ملی و ناسیونالیسم و تغییر گروههای مرجع در ایران منجر میشود. روش تحقیق در این مقاله، کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی است و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است. نتایج تحقیق نشان میدهد اپیدمی کرونا به تقویت حاکمیت دولت-ملت انجامیده است. وضعیت پاندمیک میتواند به تقویت حاکمیت ملی و ملی گرایی منجر شود. بدین ترتیب که سیاستهای دولتها از جمله ایران همچون کنترل مهاجرت، مهار جابجایی جمعیت در داخل، سیاستهای اقتصادی حمایتگرایانه و ... نشان از اتکا به خود و ناامیدی از نهادهای بین المللی و همکاریهای دولتی دارد. تکیه بر دستاوردهای داخلی، در پیش گرفتن سیاستهای ملی و تغییر جایگاه پزشکان به عنوان گروههای مرجع جدید میتواند نمونهای از تشدید ملی گرایی در کشور تفسیر شود.https://www.rahyaftjournal.ir/article_122972_47fc1a68453d17197126b8d7a31e4209.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218Government decrees are a manifestation of the system of religious democracy in the Islamic Republic of Iranاحکام حکومتی جلوهای از نظام مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران101122123020FAمحمدرضا علی پوردانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایرانمنوچهر توسلی نائینیدانشیار گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-0411-3817محمدصادق احمدیاستادیار گروه حقوق عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران،Journal Article20191223The purpose of this study is to examine and compare the rulings of government with religious democracy. Accordingly, the research question is: Are government decrees an obstacle to the realization of democracy or are they manifestations of religious democracy? The research hypothesis is as follows: The highest political authority in the country has special powers, according to the principles and goals of the rule of law, which eliminates tyranny and authoritarianism and the realization of social justice, is no different from religious democracy. One of the most important results of the present study is: the Constitution of the Islamic Republic of Iran, by specifying the powers of officials and equating them with other people by providing tools to monitor their performance, has accepted this principle, on the other hand, according to Islamic law, the ruler Islami has the right to make the necessary decisions in accordance with the public interest to meet the needs of the people. A government decree is therefore a way of defending the public interest based on the public interest, which may take on different dimensions depending on the developments of the time. The method used in this research is descriptive-analytical.هدف پژوهش حاضر بررسی و نسبتسنجی احکام حکومتی با مردمسالاری دینی است. بر این اساس، سؤال پژوهش این است: آیا احکام حکومتی مانعی برای تحقق مردمسالاری به شمار میروند و یا اینکه جلوهگر مردمسالاری دینی هستند؟ فرضیه پژوهش بدین ترتیب است: برخورداری بالاترین مقام سیاسی کشور از اختیارات ویژه، با توجه به مبانی و اهداف اصل حاکمیت قانون که محو استبداد و خودکامگی و تحقق عدالت اجتماعی است، تغایری با مردمسالاری دینی ندارد. از مهمترین نتایج پژوهش حاضر این است: قانون اساسی ج.ا.ایران با مشخص نمودن اختیارات مسئولین و برابر شمردن آنها با سایر مردم با پیشبینی ابزارهای نظارتی بر عملکرد آنها این اصل را پذیرفته است، از طرفی به موجب شرع اسلام، حاکم اسلامی حق دارد مطابق مصالح عمومی برای پاسخگویی به نیازهای مردم، تصمیمات لازم را اتخاذ نماید. حکم حکومتی بر این اساس راهی برای دفاع از منافع عمومی بر مبنای مصلحت عامه مردم است که برحسب تحولات زمانه ممکن است ابعاد مختلفی نیز پیدا کند. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی-تحلیلی است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_123020_d2eba6e318d4fa7e883d58a9e1fdcc0b.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218A Study of the Components of Freedom and Justice in the Objectives of the Five-Year Development Plans in Iran 2015-2016بررسی مولفههای آزادی و عدالت در اهداف برنامههای پنجسالۀ توسعه در ایران 1394-1368123142123024FAشاهرخ اشجع مهدویدانشجوی دکتری رشته علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.معصومه رشاداستادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانابراهیم متقیاستاد مدعو گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20190909The present article examines the components of justice and freedom in the five development programs of Iran (1394-1398). The main question of the research is that categories such as political freedom, economic freedom, equality of opportunity and public participation, and the support system in the goals of the five programs of economic, social and cultural development c. What is the position of Iran? The research hypothesis is based on the idea that values and indicators such as justice, increasing the quality of life, and individual and social freedoms, according to the discourse of the Islamic Revolution and upstream documents, are the theoretical and value supports of five-year development plans and can be traced in their goals. . Findings show that the indicators related to the component of freedom and the indicators related to the component of justice are considered in all five-year development programs but do not have the same distribution within the programs and each program often focuses on one of these components due to environmental needs. have given. The collection of research data is library and documentary and the article has an analytical and descriptive approach. Research has used Amartya Sen's theoretical framework to examine the need for the companionship of freedom and justice.مقاله حاضر به بررسی مؤلفههای عدالت و آزادی در پنج برنامۀ توسعۀ ایران (1394-1368) میپردازد. پرسش اصلی پژوهش این است که مقولاتی چون آزادی سیاسی، آزادی اقتصادی، برابری فرصتها و مشارکت عامه، و نظام حمایتی در اهداف پنج برنامۀ توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ج. ا.ایران چه جایگاهی دارند. فرضیۀ پژوهش بر این ایده استوار است که ارزشها و شاخصهایی مانند عدالت، افزایش کیفیت زندگی، و آزادیهای فردی و اجتماعی، با توجه به گفتمان انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، پشتوانههای نظری و ارزشی تدوین برنامههای پنج سالۀ توسعهاند و در اهداف این برنامهها قابل ردگیریاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که شاخصهای مرتبط با مولفۀ آزادی، و شاخصهای مرتبط با مولفۀ عدالت در کل برنامههای توسعۀ پنج ساله مورد توجه بوده ولی توزیع یکسانی در درون برنامهها نداشته و هر برنامه به تبع ضرورتهای محیطی غالباً یکی از این مولفهها را در کانون توجه قرار داده است. جمع آوری دادههای پژوهش کتابخانهای و اسنادی بوده و مقاله رویکرد تحلیلی و توصیفی دارد. پژوهش چارچوب نظری آمارتیا سن را برای بررسی ضرورت همنشینی آزادی و عدالت به خدمت گرفته است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_123024_030848c17865cc90cc323e7396ee3917.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218Investigating the causes and roots of confiscation of Iranian property and assets and its place in the Iranian legal system and international lawبررسی علل و ریشههای مصادره اموال و دارائیهای ایران و جایگاه آن در نظام حقوقی ایران و حقوق بینالملل143162123025FAفروغ چرامیدانشجوی دکتری حقوق بین الملل،واحد اصفهان ( خوراسگان) ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان ، ایرانلیلا رئیسیدانشیار و عضو هیات علمی،گروه حقوق بین الملل،واحد اصفهان(خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان،ایرانمحمود جلالیدانشیار گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20200917The subject of this article is to study the causes and roots of confiscation of Iranian property and assets and its place in the Iranian legal system and international law. The main question of the research is what are the most important reasons and roots of confiscation of Iranian property and assets and how can this action be explained in the Iranian and international legal system? The main hypothesis of the article is that the United States has pursued a policy of confiscating Iranian property with the aim of curbing or changing Iran's behavior, which is a violation of state sovereignty in terms of domestic and international law and a violation of the principle of sovereignty in international law. The victory of the Islamic Revolution brought with it various values, including support for oppressed nations, support for Islamic movements, and anti-arrogance, which are reflected in the Constitution of the Islamic Republic of Iran. This led to a confrontation between Iran's foreign policy and US foreign policy. Accordingly, the United States pursued a variety of policies, from the Eight-Year War, all kinds of sanctions, from the Damato embargo to extensive banking and trade sanctions. The results of the study show that the US action in confiscating Iran's property and assets, considering factors such as decency and lack of effective control, and the use of the law of terrorism have no legitimacy under international law.موضوع این مقاله بررسی علل و ریشههای مصادره اموال و دارائیهای ایران و جایگاه آن در نظام حقوقی ایران و حقوق بینالملل است. سؤال اصلی تحقیق این است که، مهمترین علل و ریشههای مصادره اموال و دارائیهای ایران کدامند و این اقدام در نظام حقوقی ایران و بین الملل چگونه قابل تبیین است؟ فرضیه اصلی مقاله این است که آمریکا با هدف مهار یا تغییر رفتار ایران سیاست مصادره اموال ایران را در پیش گرفته است که این امر از نظر حقوق داخلی و بینالملل نقض حاکمیت دولتی و تعدی به اصل حاکمیت در حقوق بینالملل میباشد. پیروزی انقلاب اسلامی، ارزشهای مختلفی از جمله حمایت از ملل مستضعف، حمایت از جنبشهای اسلامی و استکبارستیزی را به دنبال داشت که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، منعکس شدهاند. این امر سبب تقابل سیاست خارجی ایران با سیاست خارجی آمریکا بود. بر این اساس آمریکا سیاستهای مختلفی از جنگ هشت ساله، انواع و اقسام تحریمها از جمله تحریم داماتو تا تحریمهای گسترده بانکی و تجاری را در پیش گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که، اقدام آمریکا در مصادره اموال و دارائی ایران، نظر گرفتن مؤلفههایی همچون نزاکت و عدم کنترل مؤثر، استفاده از قانون تروریسم از نظر حقوق بین الملل فاقد مشروعیت است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_123025_30c30df82f42ecd4c793db506136e278.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218Challenges of the actions of international organizations for the national security of the Islamic Republic of Iranچالش های اعمال سازمانهای بینالمللی برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران163182123026FAحامد احمدنیادانشجوی دکتری حقوق بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایرانمحمود جلالیدانشیار گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعلیرضا آرش پوردانشیار گروه حقوق، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20200523The national security of the Islamic Republic of Iran has external dimensions in terms of its impact on international organizations and is also influenced by the actions of international organizations. The present study seeks to investigate the relationship between the actions of international organizations and national security in the Islamic Republic of Iran. The question that arises is: How do the actions of international organizations affect the national security of the Islamic Republic of Iran? The answer that can be provided is that different governments after the Islamic Revolution have each provided a specific interpretation of the position of international organizations, which in turn has a bearing on national security. Iran is also effective. The two approaches of opposition and interaction with the actions of international organizations are among the most important approaches after the Islamic Revolution. Meanwhile, for reasons such as a new definition of rights and responsibilities, policy-making and governance, as well as a cross-border approach to humanitarian and global issues, the Islamic Republic of Iran pursues the actions of international organizations with a critical and cautious approach. Indicates a lack of definition of national security and a lack of consensus regarding the actions of international organizations. However, a critical approach to these organizations indicates a different and new approach. The method of this research is descriptive-analytical and using documentary and library resources.امنیت ملی ج.ا.ایران از جهت تأثیرپذیری و تأثیرگذاری بر سازمانهای بین المللی، دارای ابعاد خارجی نیز میباشد و از اعمال سازمانهای بینالمللی نیز تأثیر میپذیرد. پژوهش حاضر درصدد بررسی ارتباط میان اعمال سازمانهای بینالمللی و امنیت ملی در ج.ا.ایران است. سؤالی که مطرح میشود اینکه: اعمال سازمانهای بین المللی از چه طریقی بر امنیت ملی ج.ا.ایران اثر میگذارد؟ پاسخی که میتوان ارائه نمود این است که دولتهای مختلف پس از انقلاب اسلامی هر کدام تفسیر خاصی از جایگاه سازمانهای بینالمللی ارائه دادهاند که به نوبه خود بر امنیت ملی ج. ا.ایران نیز اثرگذار است. دو رویکرد ضدیت و تعامل با اعمال سازمانهای بینالمللی از مهمترین رویکردهای موجود پس از انقلاب اسلامی به شمار میروند. ضمن اینکه ج.ا.ایران به دلایلی همچون تعریفی جدید از حقوق و مسؤولیتها، سیاستورزی و حکومتداری و همچنین گرایش فرامرزی به مسائل انسانی و جهانی، اعمال سازمانهای بینالمللی را با رویکرد انتقادی و احتیاطی دنبال میکند که نشانگر عدم تعریف از امنیت ملی و عدم وحدت نظر در ارتباط با اعمال سازمانهای بینالمللی است. هرچند رویکرد انتقادی نسبت به این سازمانها نشانگر رویکرد متمایز و جدیدی است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و بهرهگیری از منابع اسنادی و کتابخانهای است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_123026_a3e3cf5f70abd7fca818d3386363c8c3.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218A Comparative Study of the Oversight Position of the Parliament in the Constitution of the Islamic Republic of Iran and the Republic of Azerbaijanبررسی تطبیقی جایگاه نظارتی مجلس در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان183204123027FAعلی محمد فلاح زادهاستادیار گروه حقوق عمومی و بین الملل ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی ،تهران ،ایرانمحمدتقی حسن زادهدانشجوی دکتری حقوق عمومی و بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190511The main question of the article is how the position of parliamentary oversight in the Constitution of the Islamic Republic of Iran and the Republic of Azerbaijan can be explained and what is the purpose of this oversight? The main hypothesis of the article is that the constitutions of both countries provide for various mechanisms in order to exercise parliamentary oversight, the purpose of which is, in principle, to limit and control the powers of the judiciary and the executive. The parliament, as a democratic institution, has several functions. According to the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the parliament has important legislative and oversight functions that have affected the executive and judiciary. In the Republic of Azerbaijan, due to electoral challenges and strong segregation, the parliament has not been able to create a popular and global image to the desired standards. The results of the research show that the structure of the parliament in Azerbaijan has little intellectual and spiritual support in the society and compared to the supervision in the legislature of the Islamic Republic of Iran, due to the weak support of the people, MPs are less inclined to answer to the people. As a result, the power of the representatives is more in line with their interests, and the oversight of the pillars of the government has weak popular support. The present research has been done by descriptive-analytical method and using libraries and documents and using the constitution as the main sources.سؤال اصلی مقاله این است که، جایگاه نظارتی مجلس در قانون اساسی ج.ا.ایران و جمهوری آذربایجان چگونه قابل تبیین است و هدف از این نظارت چیست؟ فرضیه اصلی مقاله این است در قانون اساسی هر دو کشور، سازکارهای مختلفی در راستای تحقق نظارت مجلس پیش بینی شده است که هدف از آن، اصولاً تحدید و کنترل اختیارات قوه قضاییه و مجریه است. مجلس به عنوان نهاد مردم سالار، از وظایف متعددی برخوردار است. برابر قانون اساسی ج.ا.ایران، مجلس کارکردهای مهم قانونگذاری و نظارت را بر عهده دارد که قوای مجریه و قضاییه را تحت تاثیر قرار داده است. در جمهوری آذربایجان، به دلیل چالشهای انتخاباتی و تفکیک قوی، مجلس نتوانسته است، وجههای مردمی و جهانی در حد استانداردهای مطلوب برای خود ایجاد کند. نتایج تحقیق نشان میدهد که، ساختار تشکیل مجلس در آذریایجان، از حمایتهای فکری و معنوی کمی در جامعه بر خوردار است و در مقایسه با نظارت در قوه مقننه ج.ا.ایران، به دلیل ضعف حمایت مردم، نمایندگان تمایل کمتری برای جوابگویی به مردم داشته و نتیجتاً قدرت نمایندگان بیشتر در راستای منافع خود بوده و نظارت بر ارکان دولت، پشتوانه مردمی ضعیفی دارند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از کتابخانهای و اسنادی و بهره گیری از قانون اساسی به عنوان منابع اصلی انجام شده است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_123027_405db5f8dbcdfa12946df7a7f7648be1.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218Investigating the Impact of Tribalism on the Election Pattern of the Eighth to Tenth Majlis of the Islamic Council: (Case Study of Nurabad County)بررسی تأثیر طایفه گرایی بر الگوی انتخابات مجلس هشتم تا دهم شورای اسلامی: (مطالعه موردی شهرستان نورآباد)205224123028FAمریم زارعدانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی سیاسی،واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان،ایراناحمد آذیناستادیار گروه علوم سیاسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران،اصغر محمدیاستادیار گروه جامعه شناسی واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایرانJournal Article20190703This study explains the sociology of sectarianism and its impact on the pattern of elections for the eighth to tenth parliaments of the Islamic Consultative Assembly. The statistical population is citizens living in the city of Noorabad. 18 years and older, sex and area of residence (all areas of Noorabad Mamasani city) have been collected in proportion to the size of the population, which is as representative of the community as possible and in accordance with the research objectives. The reliability of the questionnaire was determined by the quorum of Cronbach's alpha coefficient and the validity of the questionnaire (using confirmatory factor analysis), the validity of the structure. Findings show that men perform more electoral actions than women and single citizens more than married people, then using structural equation modeling and taking into account the measurement errors of other research variables, respectively (competition On scarce resources 0.82%, sectarianism 0.45%, reformist political thinking 0.37%, group pressure 0.31%, mass voting 0.27%, strong tribal prejudices 0.23%, families of individuals 0.17 Percentage, sense of solidarity and tribal affiliation (0.14%, ethnic representation (0.14%) had an effect on the pattern of parliamentary elections. But sectarianism was the same between socioeconomic bases and different education and there was no difference.این پژوهش به تبیین جامعهشناسی طایفهگرایی و تأثیر آن بر الگوی انتخابات مجلس هشتم تا دهم شورای اسلامی پرداخته است، جامعه آماری شهروندان ساکن در شهرستان نورآباد میباشند.500 نفر به عنوان نمونه تعیین و به صورت سهمیهای مبتنی بر گروه سنی 18 سال به بالا، جنس و منطقه محل سکونت (همه مناطق شهرستان نورآباد ممسنی) متناسب با حجم جمعیت جمعآوری شده است که تا حد امکان معرف جامعه و متناسب با هدفهای پژوهش باشد. پایایی پرسشنامه از طریق حد نصاب ضریب الفای کرونباخ و روایی پرسشنامه ( با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی)، روایی سازه صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد مردان بیش از زنان و شهروندان مجرد بیشتر از متأهلان کنشهای انتخاباتی را انجام میدهند، پس از آن با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و با احتساب خطاهای اندازهگیری سایر متغیرهای پژوهش به ترتیب (رقابت بر سر منابع کمیاب 82/0 درصد، طایفه گرایی 45/0 درصد، تفکر سیاسی اصلاح طلبی 37/0درصد، فشار گروهها 31/0درصد، رأی دادن جماعت 27/0درصد، تعصبات شدید طایفهای 23/0 درصد، خانواده افراد 17/0 درصد، احساس همبستگی و تعلق طایفهای 14/0 درصد، قدرتنمایی قومی14/0درصد) تأثیر را بر الگوی انتخابات مجلس داشتهاند. اما طایفهگرایی در بین پایگاههای اقتصادی اجتماعی و تحصیلات مختلف یکسان بوده و تفاوتی وجود نداشته است. https://www.rahyaftjournal.ir/article_123028_0fe1bc24e8a4d19c07ac470ccd55eb0a.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218The effect of the relationship between ruling political elites and intellectuals on the development of political culture after the Islamic Revolutionتاثیر رابطه نخبگان سیاسی حاکم و روشنفکران بر توسعه فرهنگ سیاسی پس از انقلاب اسلامی225244123029FAافشین جعفریاستادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-4251-5374زهرا قاسمیگروه حقوق، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران، دکتراJournal Article20190723The interaction and confrontation of political elites and intellectuals has an effective role in the development of the political culture of the society. Interaction and alignment between political elites and intellectuals and the critical growth of intellectual discourse and the use of intellectual ideas by political elites is one of the hallmarks of democracies. However, in Iran after the Islamic Revolution, mainly the relations between political elites and intellectuals have had many challenges and this has also affected the development of political culture. This article seeks to pathologically examine the relationship between political elites and intellectuals in order to improve and develop culture by asking the question of how the relations of the ruling political elites after the Islamic Revolution affected the development of political culture. Find politics within the discourse of the Islamic Revolution. According to this article, the lack of intellectuals' understanding of the indigenous and traditional values of Iranian society and, on the other hand, the reluctance of political elites to bring intellectuals to power have been among the factors influencing the development of political culture after the revolution. The method used in this research is descriptive-analytical, which has been collected in a library and documentary manner.تعامل و تقابل نخبگان سیاسی و روشنفکران نقش مؤثری در توسعه فرهنگ سیاسی جامعه دارد. تعامل و همسویی میان نخبگان سیاسی و روشنفکران و رشد نقادانه گفتمان روشنفکری و بهرهگیری نخبگان سیاسی از ایدههای روشنفکران یکی از مشخصههای دموکراسیها به شمار میرود. این در حالی است که در ایران پس از انقلاب اسلامی، عمدتاً روابط نخبگان سیاسی و روشنفکران دارای چالشهای فراوانی بوده است و همین امر نیز توسعه فرهنگ سیاسی را تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله با طرح این سؤال که روابط نخبگان سیاسی حاکم پس از انقلاب اسلامی از چه راههایی بر روند توسعه فرهنگ سیاسی اثر گذاشته است، درصدد بررسی آسیبشناسانه روابط نخبگان سیاسی و روشنفکران است تا از این طریق راهی برای بهبود و توسعه فرهنگ سیاسی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی پیدا کند. به زعم این مقاله، عدم درک روشنفکران از ارزشهای بومی و سنتی جامعه ایرانی و در سوی مقابل، عدم تمایل نخبگان سیاسی به ورود روشنفکران به عرصه قدرت از جمله عوامل تأثیرگذار بر توسعه فرهنگ سیاسی پس از انقلاب بوده است. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی-تحلیلی است که به شیوه کتابخانهای و اسنادی به گردآوری مطالب اقدام شده است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_123029_352d4ec378b5f3c28487b596177836c9.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218Investigating the Impact of Oil Developments on Political Underdevelopment in Iran in the Second Pahlavi Era, Based on the New Institutionalist Approachبررسی تاثیر تحولات نفت بر توسعه نیافتگی سیاسی در ایران عصر پهلوی دوم، بر اساس رهیافت نهادگرایی جدید245264123030FAحسین حسین زادهدانشجوی دکتری علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانفریدون اکبرزادهاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانلنا عبدالخانیاستادیار گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانحامد محقق نیااستادیار گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانJournal Article20200609This article tries to answer the question of why and how Iran in the second Pahlavi era, despite the huge wealth it gained from oil revenues, underdeveloped in the political arena, based on the new institutionalist perspective. Findings indicate that the institutional characteristics of Iran in the second Pahlavi era, such as dependence on foreigners, dictatorship and unpopularity, monopoly and repression of popular organizations are among the main reasons for Iran's underdevelopment. , The lack of a mindset of corruption, the freedom of the media and the activism of civil society, and on the other hand, are at odds with institutionalist assumptions such as transparency, analyzability, rationality and practicality. The results of this study show that the Pahlavi government's access to oil rents and the separation of the government from the nation and the Shah's arbitrary actions in creating the country's civil institutions kept him away from the path of political development. The present article is a descriptive-analytical method using library resources and Internet resourcesدر این مقاله تلاش شده است بر اساس دیدگاه نهادگرایی جدید به این سوال پاسخ داده شود که چرا و چگونه ایران در عصر پهلوی دوم با وجود ثروت هنگفتی که از درآمدهای نفتی به دست آورد، در عرصه سیاسی دچار توسعه نیافتگی شد. یافتهها حاکی از آن است ویژگیهای نهادی ایران در دوران پهلوی دوم از جمله وابستگی به بیگانگان، فرمایشی بودن و مردمی نبودن، انحصارگرایی و سرکوب تشکلهای مردمی از جمله دلایل اصلی توسعه نیافتگی ایران است که از طرفی با شاخصههای توسعه سیاسی از قبیل دموکراسی، حاکمیت قانون، عدم ذهنیت فساد، آزادی رسانه و فعال بودن جامعه مدنی و از طرف دیگر با مفروضههای نهادگرایی از قبیل شفافیت، تجزیه تحلیل پذیری، عقلانی بودن و عملی بودن در تضاد هستند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که دسترسی حکومت پهلوی به رانتهای نفتی و جدایی دولت از ملت و اقدامات خودسرانه شاه در ایجاد نهاد های مدنی کشور را از مسیر توسعه سیاسی دور نگه میداشت. مقاله حاضر، با روش توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای و منابع اینترنتی استhttps://www.rahyaftjournal.ir/article_123030_430de80032c5aa2bd9750dbe06eed425.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218A comparative study of the discourses of the women's legal system in the Islamic Republic of Iran and Swedenمطالعۀ تطبیقی گفتمانهای نظام حقوقی زن در ج.ا.ایران و سوئد265284123033FAحمیدرضا مروتیدانشجوی گروه حقوق خصوصی واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایرانHamidmorovvatiسعید منصوریاستادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایراناحمد شمسدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایرانJournal Article20200425The subject of this study is a comparative study of women's rights discourses in Iran and Sweden. The main question of the article is about the comparative study of women's rights in Iran and Sweden with the case study of abortion. The research hypothesis was that the one-sided and materialist view of the dominant discourse of Western feminism and its reflection in the Swedish legal system by reducing women to the physical dimension and body or body is in contrast to revelatory views such as Shiite jurisprudence that puts man in two body dimensions. And John is considered to be manifested in legislative systems. Thus, this point of departure creates conflicting results that create two different paradigms. The results show that the prevalence of women's absolute freedom in countries such as Sweden is due to the dominance of "freedom of choice" theories that emphasize the absolute freedom of "body" with a worldview, and in contrast to the divine discourses in the legal system. Like Iran, it arises from the duality of "right / duty" which is the continuation of a divine view of human existence, so it cannot be considered absolute and unbridled freedom. The method of data collection is documentary and library and the approach of the article is descriptive and analytical.موضوع این تحقیق مطالعۀ تطبیقی حقوق گفتمانهای حقوق زن در ایران و سوئد است. پرسش اصلی مقاله درباب بررسی مقایسهای حقوق زن در ایران و سوئد با مورد پژوهی سقط جنین است. فرضیۀ پژوهش بر آن بوده که نگاه تک سویه و ماتریالیستی گفتمان غالب فمینیسم غربی و بازتاب آن در نظام حقوقی سوئد با تقلیل زن به بُعد جسمی و وجه بدنی یا تنانه در تقابل با نگاههای وحیانی مانند فقه شیعه قرار میگیرد که انسان را در دو بُعد جسم و جان در نظر میگیرند که در نظامهای تقنینی متجلی میشود. لذا این نقطۀ عزیمتهای متفاوت نتایج متعارضی ایجاد میکند که دو پارادایم مختلف را خلق میکند. نتایج پژوهش نشان میدهد که اصولاً رواج و رونق بحث آزادی مطلق زنان در کشورهایی مانند سوئد ناشی از غلبۀ تئوریهای «آزادی انتخاب» بوده که با نگاهی شیواره به جهان بر آزادی مطلق «بدن» تاکید دارند، و در مقابل گفتمانهای الهی در نظام حقوقی کشوری مانند ایران برآمده از دوگانۀ «حق/تکلیف» است که تداوم یک نگاهی الهی به هستی انسان است لذا نمیتوان قائل بر آزادی مطلق و لجام گسیخته باشد. روش جمع آوری دادهها اسنادی و کتابخانهای و رویکرد مقاله توصیفی و تحلیلی است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_123033_c3051a31bfe7f64b4bec44406850b92f.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218Comparison of the virtue of "moderation" in the two discourses of Iranshahri and the Islamic Revolution
(Case study: Ferdowsi and Shahid Motahari)مقایسۀ فضیلت «میانه گزینی» در دو گفتمان ایرانشهری و انقلاب اسلامی (مطالعۀ موردی: فردوسی و شهید مطهری)285302123034FAسعید روشن ضمیردانشجوی دوره دکتری رشته علوم سیاسی،دانشکده حقوق الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی اکبر امینیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200906How a person lives in the world and his behavioral norms and abnormalities has been one of the constant concerns of human beings since ancient times. Therefore, Greek and Islamic thinkers and philosophers, by dividing human cognition into theoretical and practical dimensions, have designed and pursued issues related to human behavior under the category of practical reason. In this regard, the article compares the main question of the concept of mediation as a virtue of practical intellect, what is its place and components in Ferdowsi (representative of Iranshahri discourse) and Master Motahhari (representative of Islamic Revolution discourse). Is. The hypothesis of the article is that these two thinkers, despite the common paradigm, which is reason and rational reasoning, despite the paradigm differences, nevertheless have presented common issues in the field of human life and action. The research has concluded that these two thinkers of Iranian civilization, relying on the support of philosophical wisdom and religious orders, have recommended a similar pattern of behavior in this part of practical reason, so inducing absolute conflict between Iranian and Islamic discourses is an ideological statement that should be credible. It should be researched in each case. The method of data collection was library and the approach of the article was interpretive.چگونگی زیست آدمی در جهان و هنجارها و نابهنجارهای رفتاری او، از قدیم الایام، یکی از دغدغههای همیشگی بشر بوده است. از همین رو، متفکران و فلاسفه یونانی و اسلامی با تقسیم قوۀ شناختی آدمی به دو بُعد نظری و عملی، مباحث مربوط به رفتار انسانی را ذیل مقولۀ عقل عملی طرح و دنبال کردهاند. در همین راستا، مقاله با طرح این پرسش اصلی که مفهوم میانه گزینی به عنوان یک فضیلت عقل عملی، چه جایگاه و مولفههایی دارد آن را در اندیشۀ فردوسی (نمایندۀ گفتمان ایرانشهری) و اندیشۀ استاد مطهری (نمایندۀ گفتمان انقلاب اسلامی) همسنجی و مقایسه کرده است. فرضیۀ مقاله بر آن بوده که این دو متفکر با توجه به آبشخورهای فکری مشترک که همانا عقل و استدلال عقلی است به رغم تفاوتهای پارادایمی معهذا مباحث مشترکی را در حوزۀ زیست و کردار انسانی ارائه کردهاند. پژوهش به این نتیجه گیری رسیده است که این دو اندیشمند تمدن ایرانی با تکیه بر پشتوانههای خرد فلسفی و دستورات دینی الگوی رفتاری مشابهی را در این بخش از عقل عملی توصیه کردهاند، لذا القای تعارض مطلق بین گفتمانهای ایرانی و اسلامی سخنی ایدئولوژیک بوده که بایستی وثاقت آن در هر مورد پژوهیده شود. روش جمع آوری دادهها کتابخانهای و رویکرد مقاله تفسیری بوده است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_123034_5ce1211d4d536dc031ca2296154ecb7f.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218Women's rights discourses in Iran from the Constitution to the Islamic Revolutionگفتمان های حقوق زنان در ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی303320123035FAپریا اسکندریگروه علوم سیاسی،دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانرویا منتظمیاستادیارگروه علوم سیاسی-روابط بین الملل و مطالعات منطقهای،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایراننسا زاهدیاستادیارگروه علوم سیاسی- روابط بین الملل و مطالعات منطقهای، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایرانJournal Article20200202An important gift of Iranians facing the West was the challenge between tradition and modernity. The field of women's issues was also caught up in this challenge. This article tries to answer the questions of when the thought of the women's rights movement entered the intellectual space of the Iranian society and in the form of what discourses it spread and how the role of intellectuals in this direction is done with a sociological-historical approach and through documentary and library methods. What paths have they taken in this direction and what has been the reason for their delay in addressing the issue of women? The findings indicate that the events before and after the Constitutional Revolution provided the ground for some Iranian women to become acquainted with the women's movement in the West. In the meantime, a quasi-movement structure was formed in Iran that emphasized the better life of women and the realization of women's rights. But with the advent of the Pahlavi period, the movement took the form of a state and became a calm wave. With the victory of the Islamic Revolution, after the constitutional discourse and the Pahlavi discourse, a third discourse of the women's rights movement was formed. This discourse is composed of different and sometimes contradictory spectrums and somehow seeks to respond to the challenges of tradition and modernity.ارمغان مهم رؤیارویی ایرانیان با غرب، چالش بین سنت و تجدد بود. حوزة مسائل زنان نیز در چنبره این چالش گرفتار آمد. این مقاله میکوشد با رویکردی جامعهشناختی- تاریخی و با روش اسنادی و کتابخانهای به این پرسشها پاسخ دهد که تفکر جنبش حقوق زنان از چه زمانی وارد فضای فکری جامعة ایرانی شد و در قالب چه گفتمان هایی به اشاعه خود پرداخت و در این مسیر نقش روشنفکران چگونه بوده وآنها چه راه هایی را در این راستا پشت سر گذاشتند و علت تاخیردر پرداختن آنها به مساله زنان چه بوده است. یافتهها حکایت از این دارد که حوادث پیش و پس از انقلاب مشروطه، زمینة آشنایی برخی زنان ایرانی را با جنبش زنان در غرب فراهم آورد. در این میان، ساختاری شبه جنبش در ایران شکل گرفت که بر زیست بهتر زنان و احقاق حقوق زنان تأکید میکرد . اما با ظهور دوره پهلویها، جنبش شکل دولتی به خود گرفته و به موجی آرام بدل شد. با پیروزی انقلاب اسلامی،بعد از گفتمان مشروطه و گفتمان پهلوی، گفتمان سومی از جنبش حقوق زنان شکل گرفت .این گفتمان را طیفهای متفاوت و گاه متناقضی تشکیل میدهند و به نوعی درصدد پاسخگویی به چالشهای سنت و مدرنیته است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_123035_df8fea6bbda4f13d7f7bbf1b52903bbd.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777145220201218The realm of the jurisprudent's authority based on the rule of negation of hardship in Islamic societyقلمرو اختیارات فقیه بر مبنای قاعده نفی عسر و حرج در جامعه اسلامی321339123036FAزهرا کلبادی نژاددانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد جعفری هرندیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری، شهرری، ایرانمحمدکاظم رحمان ستایشاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200218The main question of the present study is: What are the examples and scope of the jurisprudent's authority in the implementation of Islamic rules based on the rule of negation of hardship? The hypothesis of the article is: The emphasis of Islam is on removing the bottlenecks and difficulties from the life of Muslims, creating public security and regulating the relationship between the ruler and the people, as well as the enjoyment of justice for the general public. Therefore, the rule of negation of hardship is clearly related to social rules and to regulate people's lives in Islamic society. The findings of the study show that jurists, based on the denial of hardship, cleanse the society from the existence of injustices; In the political dimension, with vigilance and tact, they prevent the domination of foreigners and the exploitation of Muslims and the oppressed. Denying hardship does not allow any interaction with the oppressors of the world from an unjust position, because it will create economic and political hardships for Muslims. Also, resolving economic problems, emphasizing justice, enjoying political rights, good family life, and family affairs are among the reasons that justify the intervention of the jurist based on the rule of negation of hardship. The method of the present research is descriptive-analytical which has been done by using documentary sources and important works of Islamic jurists and has an inferential approach.سؤال اصلی پژوهش حاضر این است: مصادیق و قلمرو اختیارات فقیه در اجرای احکام اسلامی بر مبنای قاعده نفی عسر و حرج شامل چه مواردی است؟ فرضیه نوشتار این است: تأکید دین اسلام بر برداشتن تنگناها و دشواریها از زندگی مسلمانان، ایجاد امنیت عمومی و تنظیم رابطه حاکم و مردم و همچنین بهرهمندی از عدالت برای عموم مردم جلوهگر میشود. بنابراین قاعده نفی عسر و حرج، آشکارا قاعدهای اجتماعی و برای سامان دادن به زندگی مردم در جامعه اسلامی مربوط میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فقها بر مبنای نفی عسر و حرج، جامعه را از وجود بیعدالتیها پاک میسازند؛ در بُعد سیاسی نیز با هوشیاری و درایت، مانع تسلط بیگانگان و بهرهکشی از مسلمانان و مظلومان میشوند. نفی عسر و حرج، انجام هرگونه تعامل با زورگویان عالم را که از موضع ناعادلانه انجام شود، نمیپذیرد، زیرا زمینهساز تنگناهای اقتصادی و سیاسی برای مسلمانان خواهد بود. همچنین مرتفع شدن مشکلات اقتصادی، تأکید بر عدالت، بهرهمندی از حقوق سیاسی، زندگی مطلوب خانوادگی و رتق و فتق امور خانواده از جمله دلایلی است که دخالت فقیه بر مبنای قاعده نفی عسر و حرج را توجیه میکند. روش پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی است که با بهرهگیری از منابع اسنادی و آثار مهم فقهای اسلام انجام شده است و رویکردی استنباطی دارد.https://www.rahyaftjournal.ir/article_123036_87c14629d5ee329d0c3cf7200afa89f3.pdf