عبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777113820170522Explaining Discourse-based Development of Political Culture: Case Study of Iran's Political Cultureتبیین تحول گفتمانیِ فرهنگ سیاسی: مطالعه موردی فرهنگ سیاسی ایران32247834FAغلامرضا خواجه سرویگروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییفیروزه رادفرگروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170703This paper seeks to explain the nature, reason and quality of development in the political culture as a discourse on the basis of the case study of Iran's political culture. By shedding light on the discourse-based nature of the political culture, the possibility of development from one political culture to another political culture, its internal development, and emergence of political subcultures are explained. It is claimed and argued that the political culture as a discourse can change and develop in two forms: development “from” and development “in.” This process will be only made possible and justified if the political culture is construed as a discourse, and cannot be explained through conventional theoretical approaches. The discussion of this claim is done in three parts. In the first part, the theory of discourse analysis is explained as the theoretical framework. Then the quality and nature of the political culture as a discourse are explained. Finally, the reason and quality of development “from” and development “in” are analyzed in Iran's political culture on the basis of political subcultures that have arisen from secondary discourses of the Islamic Revolution.<span lang="FA">این مقاله، در چارچوب نظریه تحلیل گفتمان، در پی تبیینِ چیستی، چرایی و چگونگی تحول فرهنگ سیاسی به مثابه گفتمان برپایه مطالعه موردی فرهنگ سیاسی ایران است. به گونهای که با نشان دادن ماهیت گفتمانی فرهنگ سیاسی، امکانپذیری تحول از یک فرهنگ سیاسی به فرهنگ سیاسی دیگر و تحول درونی آن و تکوین خرده فرهنگهای سیاسی، توضیح داده میشود. ادعا و استدلال آن است که فرهنگ سیاسی به مثابه گفتمان به دو صورت تحول«از» و تحول«در» دستخوش تغییر و تحول میشود. فرایندی که تنها با تلقی فرهنگ سیاسی به مثابه گفتمان ممکن و موجه میشود که در قالب رویکرهای نظری متعارف قابل تبیین نیست. بحث و بررسی این ادعا در سه قسمت صورت میگیرد. نخست، نظریه تحلیل گفتمان، به عنوان چارچوب نظری توضیح داده میشود. سپس، چیستی و ماهیت فرهنگ سیاسی به مثابه گفتمان تبیین میگردد. سرانجام، چرایی و چگونگی تحول «از» و تحول «در» فرهنگ سیاسی ایران برحسب تکوین خرده فرهنگهای سیاسی برآمده از خرده گفتمانهای انقلاب اسلامی تحلیل میشود.</span>https://www.rahyaftjournal.ir/article_47834_4f15995484b13694050e6cba341dfd55.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777113820170522Analysis of National Security's Fundamentals of Islamic Republic of Iran in light of Cultural Identityتحلیل مبانی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پرتو هویت فرهنگی234047836FAرستم عیدی پورگروه روابط بینالملل دانشگاه اصفهانمحمدعلی بصیریگروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانعنایت الله یزدانیگروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20170703The role of intellectual factors and power software in the victory of this revolution is so leading. This revolution was achieved at the victory by minimum elements of violence, without protectionist role of two superpowers and relaying on its cultural-identity sources. Along the victory of Islamic revolution and forming the Islamic Republic system, the model of religious democracy was introduced as cultural identity of this system. A model which both two global dominant discourses of that period, Western liberalism and East socialism, devoid of religious teaching were brought to the challenge. Already the serious rival against the democratic –liberalism is the west. The main question of this article is that what do the factors affect on the life continuity and the stability of the security-strategic bases of Islamic republic of Iran? In answering to this question, the hypothesis of the article is based on " the cultural identity if Islamic Republic of Iran" as the most important official of realistic- pragmatic in Islamic republic of Iran" that has been the main factor of stability and continuity of this system in international field where this individual identity based on cultural- moral values provides the emission of Islamic Republic goals across the national borders as possible. The base of this cultural identity have been caused to increase the national security and continue the sovereignty of Islamic Republic of Iran resulted from different sources and overlap as Islam religious, teachings based on Quran i.e. Norm-oriented basis and consolidated soft power, that its brightness in Imam Khomeini's votes and Ayat –Allah Khameni's talks is appeared. This article based on leading thinker's theory of Frankfurt school, especially the readings of Theodor Adorno and Max Horkheimer is tried to prove its hypothesis.<span lang="FA">نقش عوامل معنوی و نرمافزاریِ قدرت در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بسیار برجسته است. چنانچه این انقلاب با حداقل عنصر خشونت و بدون نقش حمایتگرایانه دو ابرقدرت عصر و با تکیه بر منابع هویتی- فرهنگی خویش به پیروزی دست یافت و مدل مردمسالاری دینی به عنوان هویت فرهنگی این نظام مطرح شد. مدلی که دو گفتمان مسلطِ لیبرالیسم غربی و سوسیالیسم شرقی را به چالش اساسی کشاند. پرسش اصلی این مقاله این است که استمرار حیات و استواری مبانی امنیتی- راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالمللی معلول چه عواملی بوده است؟ فرضیه مقاله بر این مبنا قرارگرفته است که «هویت فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران» به عنوان مهمترین مقوم راهبرد امنیتیِ واقعگرا-عملگرای نظام ج.ا.ایران، عامل اصلی پایداری و تداوم این نظام در عرصه بینالمللی بوده است تا جائی که این هویت منحصر به فرد که مبتنی بر ارزشهای معنوی- فرهنگی میباشد امکان اشاعه آرمانهای انقلاب اسلامی را در فراتر از مرزهای ملی فراهم نموده است. مبنای این هویت فرهنگی،دین اسلام، آموزههای مستنبط از قرآن یعنی «هنجارگرایی مبنایی»</span><span lang="FA">و «قدرت توحیدی» سرچشمه میگیرد که نمود و تبلور آن در آرا امام خمینی(ره) و آیت الله خامنهای نمایان است. نوشتار پیش رو بر مبنای خوانش تئودور آدورنو و ماکس هورکهایمر و با استفاده از روش توصیف نظری و تفسیری به دنبال اثبات فرضیه خویش است.</span>https://www.rahyaftjournal.ir/article_47836_0ec3a7aa06195e0d3d708428528feccb.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777113820170522The ups and downs of political phase Mko in Mashhad (1357-1360)فراز و فرود فازسیاسی سازمان مجاهدین خلق در مشهد(1357-1360)416847838FAکبری نودهیگروه تاریخ دانشگاه اصفهانعلیاکبر کجبافگروه تاریخ دانشگاه اصفهانمرتضی نورائیگروه تاریخ دانشگاه اصفهانهادی وکیلیگروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170703After the Islamic Revolution, one of the most unique opportunity of periods of Iranian history, especially in the realm of political freedom and social. Political parties with different ideological approaches took advantage of this historic opportunity. Mko was one of those groups that quickly became the largest leftist political organization in the country and use of all available means, including utilizing the capacities of all parts of the country for power. Mashhad due to its special characteristics in terms of significance after Tehran was one of the centers. Life is organized in Mashhad because of extreme authoritarianism, centralization was in complete dependence and their efforts in recruiting, organizational chart and activities mainly in the central box was designed patterns. However, the opposition mko of components affecting the behavior in Mashhad that were causing changes in the shape and organization measures results. This article seeks to rely on documents and press reviews the ups and downs of Mashhad branch in the years 1357 to 1360.با پیروزی انقلاب اسلامی منحصربه فردترین دوره تاریخ ایران بهخصوص در قلمرو آزادی های سیاسی و اجتماعی آغاز شد. سازمان مجاهدین خلق یکی از گروه هایی بود که از این فرصت بهره برد و به سرعت به بزرگترین سازمان سیاسی چپ گرا در کشور بدل شد. بهره گیری از ظرفیت های تمام مناطق کشور یکی از این موارد بود. مشهد به دلیل ویژگی های خاص خود یکی از این کانون ها و مهمترین بازوی شهرستانی سازمان بود که به دلیل تمرکزگرایی شدید سازمان، در وابستگی کامل به مرکزیت قرار داشت. اقدامات آنان در جذب، چارت تشکیلاتی و فعالیت ها به طور عمده در چارچوب الگوهای طراحی شده کادر مرکزی و برای دستیابی به هدف سازمان بود. هر چند، مخالفان نیز از مولفه های اثرگذار در رفتار مجاهدین خلق مشهد بودند که روند انجام و نتایج اقدامات آنان را دچار تغییراتی اساسی میکردند. این مقاله می کوشد با روش تاریخی و با تکیه بر اسناد و مطبوعات به بررسی فراز و فرود فازسیاسی شاخه مشهد طی سال های 1357تا1360 را مورد بررسی قرار دهد.https://www.rahyaftjournal.ir/article_47838_07d9138c9bda566348c759e36f8899f6.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777113820170522The fragility of cooperation in hegemonic space and Orientation to the East in the foreign policy of the Islamic Republic of Iranشکنندگی همکاری در فضای هژمونیک و نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران698847839FAمحمد حسین حاجیلوگروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نورJournal Article20170704This paper examines the Look East approach in foreign policy of Islamic Republic of Iran and the fragility of the cooperation in the framework of Neorealism. The method in this paper is descriptive - Analytical and data collected for Library from various sources and then analysis based on the theory of research. Look East policy Fans say Orientation to the East Asian powerful nations and alliances with them can meet Iran's national interests and resolve strategic ally for Iran's lack. In this regard, often to Russia and China, which over the years have shown that wish to expand its relations with Iran. This trend is consistent with the assumption of Neorealism that when the structure of international goes toward hegemony, Governments that are subject to security policies of hegemony are close together. At the same time, Neorealism is pessimistic to cooperation in the anarchic arena. They believe that the cooperation not feasible just in socio-economic and politically low levels and not to the level of survival. In addition, in the anarchic international system, states are concerned about Absolute gains of cooperation. Accordingly, China, Russia and India cannot be standing a nuclear state with regional ambitions on your side.این مقاله به بررسی رویکرد نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی پرداخته و شکنندگی این همکاری را در چارچوب نوواقع گرایی بررسی میکند. سئوالی که مطرح میشود این است که رویکرد نگاه به شرق چه جایگاهی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارد و آیا این همکاری با کشورهای شرق، به گونهای است که منافع همه طرفها را برآورده کند؟ استدلال این است که طرفداران سیاست نگاه به شرق معتقدند گرایش ایران به سمت شرق و اتحاد با کشورهای قدرتمند آسیایی میتواند منافع ملی ایران را تأمین و مسئله فقدان متحد استراتژیک را برای ایران حل نماید. در این خصوص اغلب به روسیه و چین اشاره میشود. چنین گرایشی با این مفروضه نو واقعگرایی منطبق است که وقتی ساختار نظام بینالملل به سمت هژمونی پیش میرود، دولتهایی که در معرض سیاستهای امنیت سازی هژمون قرار دارند به هم نزدیک میشوند. اما همزمان نئورئالیستها بدبینی خود را به همکاری در فضای آنارشیک نشان میدهند. آنها بر این باورند که همکاری جز در سطوح اقتصادی- اجتماعی و سطوح پائین سیاسی امکانپذیر نیست و به سطح بقاء نمیرسد. به علاوه در فضای آنارشیک نظام بینالملل، دولتها نگران منافع مطلق همکاری هستند. بر این اساس چین، هند و روسیه نمیتوانند یک کشور هستهای با بلندپروازیهای منطقهای را در کنار خود تحمل کنند.https://www.rahyaftjournal.ir/article_47839_f5cb3d90e79d1f6098463da98de2489d.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777113820170522Islamist discourse of national identity in the era of the Pahlavi and the Islamic Republic (The thought of Morteza Motahhari and Ayatollah Ali Khamenei)گفتمانهویتملیاسلامگراییدرعصرپهلویدوموجمهوریاسلامی (بررسی اندیشه شهید مرتضی مطهری و آیتالله سید علی خامنهای)8911247840FAمحمد باقر خرمشادگروه علومسیاسیدانشگاه علامه طباطباییعلیرضا کلانتر مهرجردیگروه جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطباییحسین صولتیگروه علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20170704Historical facts show that national identity is a constant process and should be noted here that when a nation is formed, it does not continue by itself and the notion that it does not require any effort is wrong. The discourse of a country's products can be effective nation-building process. Therefore, to understand the national identity in the era of the Pahlavi and the Islamic Republic, two men were selected from a political intellectual discourse to examine the evolution of national identity in Islamism. In other words, this study selected as the current effective Islamism in contemporary Iranian history with the help of the national identity Laclau and Mouffe's discourse analysis.this research to achieve more consistent results in the extraction of the intellectual and political discourse of national identity of each factor should be taken Finally, the comparative method, we present a model to analyze the evolution of Islamism's national identity.واقعیت تاریخی نشان میدهد که هویتسازی ملی، فرآیندی همیشگی است و نباید تصور شود که وقتی ملتی شکل گرفت بخودی خود تداوم مییابد بلکه برعکس روح ملتبودگی در معرض فراز و فرود قرار دارد. از اینرو فرآورده گفتمانیِ یک کشور میتواند بر فرآیند ملتسازی موثر افتد. لذا برای درک هویتملی در عصر پهلوی دوم و جمهوری اسلامی، دو اندیشمند از یک گفتمان فکری سیاسی گزینش گردید تا تطور هویتملی در گفتمان اسلامگرایی بررسی شود. بعبارتی این پژوهش با انتخاب اسلامگرایی بعنوان جریان موثر در تاریخ معاصر ایران به بررسی خوانش هویتملی با کاربست روش تحلیل گفتمان پرداخته است. پژوهش حاضر برای رسیدن به دستاوردهای منسجمتر در ابتدا به استخراج الگوی گفتمان هویتملی هریک از عاملان فکری و سیاسی اقدام نمود و در انتها با تحلیل تطبیقی، ضمن ارائه الگو به سیر تطور عناصر هویتملی در گفتمان اسلامگرایی پرداخته است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_47840_aab43f682869385721167543f7738152.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777113820170522Decision making Pattern of Islamic Republic of Iran’s foreign policy through Ayatollah Khamenei’s thoughtsالگوی تصمیمگیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اندیشههای آیت الله خامنهای11313047841FAسیدجلال دهقانی فیروزآبادیگروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییعلی مرتضویشریفگروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170704The decision making is the first and most central duty of every government to manage different aspects of each country. Although the government before acting on any field must focus on the issue of decision-making. But foreign policy with regard to the consequences and effects the behavior of governments in this field, more than other field need attention to decisions making that this should be done according to accepted pattern. Foreign policy decisions should be based on a pattern which considering the resources of decision-makers, and it must be able to help brokers foreign policy by taking advantage of the most favorable method to reach their goals. Therefore, the main question is formed what pattern can be be explained for the foreign policy of the Islamic Republic of Iran through Ayatollah Khamenei’s thoughts? In this article we will try to by using exploratory method and by analytical approach based on data and using thematic analysis technique, examine Ayatollah Khamenei’s thoughts and finally explain and named that : wisdom decision making. This pattern is among the combination patterns which is explained within the framework of two pattern; rational multi-layered patterns and value thinking. The government official based on the wisdom pattern, Is human obligated, Has authority and confrontation with divine guidance that the logic of his action is to perform a divine task based on wise rationality.Since the cognitive system of Ayatollah Khamenei is based on the divine worldview, islam is the main source of decision making. Also, the Qur'an, Imam Khomeini's thoughts, the foundations of the Islamic Revolution and the constitution are among sub sources of decisions.تصمیم گیری اولین و کانونیترین وظیفه هر دولت برای اداره شئون مختلف کشور میباشد. اما سیاست خارجی با توجه به تبعات و آثاری که رفتار و عملکرد دولتها در این حوزه دارد، بیش از سایر حوزهها نیازمند توجه به مقوله تصمیم گیری میباشد که باید این مهم براساس الگویی مشخص انجام بپذیرد. تصمیم گیری سیاست خارجی باید براساس الگویی باشد که با در نظر گرفتن منابع و امکانات تصمیم گیرنده، کارگزار سیاست خارجی را با بهره گیری از مطلوبترین روش به اهداف خود برساند و بتواند بهترین گزینه را انتخاب نماید. بر این مبنا سؤال اصلی شکل گرفته است که چه الگویی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اندیشههای آیت الله خامنهای میتوان تبیین کرد؟ در این مقاله سعی شده است براساس روش اکتشافی و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمو دادههای حاصل از بررسی اندیشههای آیت الله خامنهای تبیین و الگوی مورد نظر را تحت عنوان الگوی تصمیم گیری حکیمانه تبیین نماییم. این الگو در زمره الگوهای تلفیقی – ترکیبی است که در چارچوب دو الگوی عقلانی چندلایه و تفکر ارزشی تبیین شده است. کنش گر بر مبنای الگوی حکیمانه، موجودی مکلف،مختار و مواجه با هدایت الهی است که منطق اقدامش، انجام تکلیف الهی مبتنی بر عقلانیت حکیمانه میباشد. از آنجا که نظام شناختی آیت الله خامنهای بر اساس جهان بینی توحیدی شکل گرفته است، اسلام اصلی ترین منبع در اخذ تصمیمات میباشد. همچنین قرآن، اندیشههای امام خمینی(ره)، مبانی انقلاب اسلامی و قانون اساسی در زمره منابع فرعی اخذ تصمیم میباشند. https://www.rahyaftjournal.ir/article_47841_988d3a99ea6cd99da50e48f7c9628df1.pdfعبدالمطلب عبدالهرهیافت انقلاب اسلامی2008-3777113820170522The role of the social media in revolution of Iran and Egyptنقش رسانههای اجتماعی در انقلاب ایران و مصر13114847842FAمحمد گلکارگروه جامعه شناسی سیاسی دانشگاه آزاد شهرضامسعود جعفری نژادگروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد شهرضامسعود آذینگروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد شهرضاJournal Article20170704This paper presents a comparative study of the role of the social communications in the Iranian and Egypt revolution. In both revolutions that happened as a result of dictatorship and the closing of political space role of the communications media was prominent. The research method in this study is description -analytical, so that resources through library are collected and analyzed. The results show that in the Islamic Revolution of Iran, from traditional media was used to communicate and protests against the Shah's regime. In contrast, Egypt's 2011 revolution, globalization and developments in space communications media have been conducted. Thus, social media such as Facebook and Twitter have played a bigger role. This media using the features of anonymity and decentralization of government create links that was lead to diffusion, social mobilization, political organization and social cohesion. However, due to the lack of development of the communications media in the era of the Iranian revolution, the role have played by mosques and Pulpits, street notices, writing slogans.این مقاله به بررسی تطبیقی نقش رسانههای اجتماعی در انقلاب ایران و مصر میپردازد. در هردو انقلاب که در نتیجه وجود نظام دیکتاتوری و بسته بودن فضای سیاسی اتفاق افتاد نقش رسانههای اجتماعی برجسته بوده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است بدین ترتیب که منابع مختلف به شیوه کتابخانهای گردآوری شده و سپس تحلیل میشوند. نتایج تحقیق نشان میدهد که در مقایسه دو انقلاب ایران و مصر محتوای پیامها در هردو انقلاب در جهت قدرت زدایی از هیات حاکمه با ابزارهای اشاعه و از طریق پیوندهای ضعیف بوده اما تفاوت نوع رسانههای اجتماعی باعث شد که نوع رهبری در دو انقلاب متمایز باشد. در حالیکه انقلاب اسلامی ایران تحت تاثیر الزامات زمانی نیازمند رهبری واحد و شنیدن پیامها از یک مرجع مرکزی بود انقلاب مصر با سیالیت و تغییر مداوم رهبری در عصر شبکههای اجتماعی روبرو بوده است براین اساس این انقلاب فاقد هرگونه رهبر مشخصی بوده است.https://www.rahyaftjournal.ir/article_47842_bd4a4d7a851803511e2d5e8cf860703c.pdf