The Role of Ethnic Identity in National Solidarity after the Islamic Revolution; A Multicultural Approach

Document Type : Original Article

Author

department political science,lamerd branch,islamic azad

Abstract

The Iranian society has long been multiethnic and multicultural, and they have always been peacefully living together, in addition to diversifying the Iranian politics. Even with the advent of the Islamic Revolution and the Islamic Republic constitution's emphasis on peaceful lives, we have often seen the divergent orientation of the tribes. The existence of economic problems in the tribal areas, having common borders with the countries believing in border ethnicities, expansion of communications and globalization, centralization of the country's administration, and cultural and social problems have caused the ethnic identity in Iran to face challenges after the Islamic Revolution. Hence, the present study tried to address the future of ethnic identity after the Islamic Revolution. In this regard, the research questions are as follows: What are the challenges of ethnic identity after the Islamic Revolution? What are the results of Parekh’s Multicultural Approach for ethnic groups and ethnic identities in Iran? The research hypotheses are as follows: 1. decentralization in the Iranian society has led to marginalization of ethnicities. 2. Cooperation and interaction with the central government, along with peaceful pursuit of demands, will bring more income to ethnic groups.

Keywords


-                      احمدی، حمید (1378)، قومیت و قوم‌گرایی در ایران؛ افسانه یا واقعیت؟ مجله اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 116-115، صص84-60.
-استیونسون، نیک (1392). شهروندی­فرهنگی؛ مسائل جهان­شهری، ترجمۀ افشین­خاکباز، تهران: تیسا.
-بوشهری، جعفر (1376)، مسائل حقوق اساسی، تهران: نشر دادگستر.
-ترابی و مجیدی، یوسف و یوسفعلی (1393)، مدیریت شکاف­های قومی در کردستان جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهش­های راهبردی سیاست، سال­سوم، شماره11، زمستان 93 (شماره پیاپی 41)، صص 31-9.
-                      جوادی، محمدجعفر (1379)، آموزش چندفرهنگی به مثابه رویکردی در آموزش، فصلنامه تعلیم­و­تربیت، شماره 63، صص 18-9.
-خلیلی، محسن (1379)، بررسی مقایسه­ای مسأله قومیت در قوانین اساسی ایران؛ قانون­اساسی مشروطیت و قانون­اساسی جمهوری اسلامی­ایران، نشریه حقوق اساسی، سال­سوم، شماره­پنجم، زمستان 84، صص 117-101.
-رحمت­الهی، حسین (1384)، جهانی­شدن و تأثیر آن بر هویت‌های قومی و ملی، اندیشه­های حقوقی، سال­سوم، شماره­هشتم، بهار و تابستان 84، صص 111-91.
-رضازاده و بایندور، اکبر و ولی­الله (1396)، قومیت‌ها و تأثیر آن‌ها بر امنیت ملی، فصلنامه دانش انتظامی لرستان، سال پنجم، شماره سوم، پاییز 96، صص 167-142.
-سید امامی، کاووس (1391)، گوناگونی فرهنگی و ضرورت پاسداری از آن، فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال سیزدهم، شماره بیستم، زمستان 91، صص 1192-169.
-صادقی، علیرضا (1391)، ویژگی­های و ضرورت­های تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی چالش­ها و ارائه راهبردها، راهبرد فرهنگ، شماره هفدهم و هجدهم، بهار و تابستان 91، صص 123-93.
-                      صادقی، علیرضا (1391)، دانش چندفرهنگی و ارتقای سبک زندگی در ایران، فصلنامه فرهنگ مشاروه و روان شناسی؛ ویژه نامه (سبک زندگی)، سال چهارم، شماره 13، صص 125-111. 
-صفوی و دیگران، یحیی (1395)، نقش اقوام در انسجام و تحکیم قدرت­ملی، فصلنامه مطالعات راهبردی ناجا، سال اول، شماره دوم، تابستان95، صص 157-131.
-عادلی و فتحی، علی و سروش (1397)، تحولات قومی در مرزهای ایران قبل و بعد از جنگ تحمیلی، فصلنامه جغرافیا(برنامه­ریزی منطقه­ای)، سال هشتم، شماره 3، تابستان 97، صص 53-31.
-عبداللهی و قادرزاده، محمد و امید (1383)، فاصله قومی و عوامل مؤثر بر آن در ایران، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 24، صص 36-1.
-کدی، نیکی. آر (1388)، جامعه­شناسی سیاسی شکاف­های اجتماعی (بررسی­های موردی)، پیپا نوریس و دیگران، نگارش و برگردان، پرویز دلیرپور، علیرضا سمیعی اصفهانی، تهران: نشر کویر.
-کدی، نیکی. آر (1390)، نتایج انقلاب ایران، ترجمه مهدی حقیقت­خواه، تهران: نشر ققنوس.
-Alizadeh, Naseraddin (2017), The Impact of Ethnic, Religious, Geographic and Economic Factors on the Income Inequality in Iran, Ekim 2017 .İran Özel Sayısı. 1 (2). 245-263.
-Hoffmeyer-Zlotnik and Warner (2010). The Concept of Ethnicity and its Operationalization in Cross-national Social Surveys, Metodoloski zvezki, Vol. 7, No. 2, pp 107-132.
-Modood. Tariq (2011). Multiculturism and intergration: struggling with confusions, Center for the Study of Etnicity and Citizenship,  European University Institute.  pp
-Parekh, Bhikhu (1992). THE POVERTY OF INDIAN POLITICAL THEORY, HISTORY OF POLITICAL THOUGHT. VOL. XIII. No. 3. Autumn 1992, UNIVERSITY OF HULL, pp 536-560.
-Parekh, Bhikhu (1998).Intergovernmental conference on cultural policiesfor development, stokholm, Sweden, 30 march- 2 April 1998.
-Parekh, Bhikhu (1999). Political theory and the multicultural society, copyright radical philosophy ltd 1972-2003.
-Parekh, Bhikhu (2005), UNITY AND DIVERSITY IN MULTICULTURAL SOCIETIES, International Institute for Labour Studies Geneva, pp 1-20.
-Parekh, Bhikhu (2008). a new politics of identity: political principles for an inter dependent word, universitat bibliothe konstant.
-Parekh, Bikho (2008). The Concept of Multicultural Education. In S. Madgil, G. K Verma, K. Mallick, Multicultural Education, The International Debate, Philadelphia: Falmer, (pp 19-31).
-Piper, Laurence (2001). Rethinking Multiculturalism: Cultural Diversity and Political Theory by Bhikhu Parekh, ARTICLE in Theoria, January 2001, pp 112-114.